Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-11, 19:14   #4
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Effektiv kondisjonstrening

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Effektiv trening er faktisk veldig målbart, det som derimot er minst like viktig er å finne en treningsform man trives med da det er dette som gir kontinuitet og dermed resultater på sikt.

Ellers er det jo kanskje ikke helt på sin plass å sammenligne Northug med en mosjonist som trener 3-4 ganger i uka? Og hva hadde skjedd om du hadde satt to utrente personer på hvert sitt opplegg, hvor den ene trente bare rolig og den andre trente intervall? Svært rolig trening alene er ikke bra utholdenhets-trening, du blir bare veldig god til å løpe veldig sakte over lang tid.

Nja..det var jo det med å lese HELE innlegget da. Jeg skrev at det å løpe i sone 1 og 2, merkelig nok ga bedre effekt FOR MEG - dvs at jeg løper raskere...over lengre distanser enn før - ikke saktere. Intervalltrening ga ikke samme effekten. Men jeg blander altså intervalltrening inn i treningen fordi jeg trenger akkurat den blandingen, ca 70 % rolig, 20 % terskel, 10 % intervall.

Jeg trente altså mye intervall før, 3-4 ganger i uka, med 1 -2 rolige langturer, men effekten ble langt bedre etter en mail utveksling med Ingrid K der hun anbefalte å snu alt på hodet. Som sagt så gjort, fremgangen gikk langt raskere. For meg. Kanskje ikke for deg Vi er alle ulike. Derfor: Prøv ut.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat