Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-11, 08:07   #10
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Effektiv kondisjonstrening

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Men blir det ikke selvmotsigene med overskriften "effektiv kondisjonstrening" og samtidig reklamere for timeslange sone 1 turer med liten effekt på "kondisjon"? For sone 1-turer skal faktisk ha en varighet på flere timer. Studier viser f.eks at en gåtur på en time, tre ganger pr uke i roooolig tempo, faktisk er bortkastet dersom man vil ha treningseffekt. Det er opp med tempo som gjelder og gjerne i motbakke/kupert terreng.

Også artig å vite hvordan du deffinerer den økten din fra lav til 90% på 3 km? I mine øyne er det en intervall med jevn progresjon til nesten utmattelse.

Hvor mange timer trener du i snitt pr uke?

Effektiv kondisjonstrening var betegnet på det som jeg står for, at hver og en må finne ut hva som er effektivt. Det som er effektivt for meg, er ikke like effektivt for deg, og vice versa.
Jeg går ikke de rolige turene, men gjør som Bjørn Dæhlie, jeg går i lengste oppoverbakkene, men trener samtidig teknikk.
Studiene til Ingrid Kristiansens trener viser noe annet enn de du henviser til..
Noe som medaljene og verdensrekordene hennes tydeligvis viste at det holdt vann.
En økt med progresjon er ikke intervall. Intervall er gjentatte ganger økning i energiforbruk med hvile i mellom, iallefall for meg. Jeg øker bare opp til 90 enn gang, og thats it. Jeg definerer det ikke som noe spesielt, egentlig.
I snitt trener jeg svært lite. Jeg har en pers på halvmaraton på 1.36, og det er jo ikke særlig mye å skryte av, jeg løper vel et sted fra 3-6 timer i uka nå, for det er alt jeg har tid til de siste 2 årene.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat