Sv: Kan fløte bli til sukker?
Oi. Her har det kommet mange bra svar allerede.
Men, ja. For å si det enkelt (?!): Splenda er forsåvidt kunstig, men det er laget av sukker, man kan si det sånn at det er skallet av sukkeret som er igjen etter en slags blekningsprosess. Det har like mye kh, men vekta er en tiendedel av sukker. Noe av problemet med Splenda er at det ikke brytes ned i vann, og kan sånn sett være potensielt miljøfiendtlig. Natreen har jeg ikke så mye peiling på, men det inneholder bl.a aspartam som for mange kan gi helseproblemer, som muskelplager og mye annet. Det er helkjemisk. Stevia er utvunnet av steviaplanten, og er helt naturlig. Du kan få den i ekstrakt eller i pulver (knuste blader). Den er søt, men smaker ganske ulikt sukker. Maltitol er heller ikke direkte kunstig søtning, ettersom den er uvtunnet av mais, men for mange brytes den ned i tarmen og øker blodsukkeret, for noen brytes den ikke ned i tarmen, men virker da heller lakserende og kan gi gass. Sukrin, eller eritrythol er også et naturlig søtningsmiddel og lages av bl.a sopp og bær og framstilles gjennom en fermenteringsprosess. Jeg tror vel det sammen med stevia er av de få søtningsmidlene som ikke har karbohydrater i seg. Vel, ved siden av aspartam, men min personlige mening er at det er gift for kropppen.
Til syvende og sist så handler det vel om smak og behag. Man mister fort søtsuget på lavkarbo, og mange opplever at behovet for erstatninger stort sett er noe som betyr mest i starten av en kostholdsomlegging.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|