Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-11, 21:08   #15
aliasdictus
Medlem

aliasdictus sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 46
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Effektiv kondisjonstrening

Hehe, dette ble litt av en tråd, slet litt med å henge med i svingene

Jeg er enig i at trening må tilpasses hver enkelt person og de mål man har med treningen.

Jeg vil legge frem en teori om at du Bittorres kanskje oppnår bedre resultat med opplegget ditt slik det er nå fordi du trener med god effekt når du trener intervall (og terskel), og så gir du kroppen god nok tid til å restituere seg skikkelig, i motsetning til å gi kroppen kontinuerlig juling 3 ganger pr uke uten skikkelig restitusjon. Kanskje ikke så svart-hvitt, men en tanke

Jeg tror også at man ikke bør skille så sterkt mellom det som tradisjonelt kalles kondisjonstrening og det som kalles styrketrening. Jeg tror de henger mer sammen enn som så... Jeg ble litt mer obs på dette etter å ha lest boken body by science. Omtale av den i forrige nummer av vitenskap og fornuft (VOF).

Ift løping har jeg i de siste ca 3mnd eksperimentert litt basert på kunnskapen fra denne boken. Jeg har kjørt på med maks en økt styrke pr uke. Denne økten har jeg kjørt som HIT styrketrening, altså high intensity, jeg har kjørt en serie til utmattelse med rolige bevegelser (kort forklart.) Tanken er at dette skal være bra for (bl.a) muskelens arbeidskapasitet, altså evne til å utvikle kraft (ikke nødvendigvis arbeid som en spesifik bevegelse, det bør nok trenes mer spesifikt...)

I tillegg har jeg siden nyttår løpt ute kun to ganger, en gang intervall og en lengre fjelltur. Dette er mye mindre enn det jeg normalt har pleid å løpe. Når jeg så la ut på min tredje løpetur, glad og fornøyd over at våren var kommet, syntes jeg det var litt tungt å få den gode løpefølelsen. Likevel prøvde jeg meg på min faste løype i fjellet hvor persen er 33 minutter. Denne gangen måtte jeg gå noen få steder og følte at det ikke gikk spesielt lett. Likevel ble jeg svært overrasket da jeg kom til toppen og stoppet klokken på 33 min og 15 sek. Jeg er spent på hva litt mer spesifik løpetrening vil gjøre med den tiden, jeg føler selv at det ligger an til ny pers snart

Poenget mitt er at det kan være smart å trene noe anderledes i perioder for å bygge kapasitet. Det har tydeligvis virket for min del. Jeg kjenner en som har vært virkelig god løper (etter norsk standard), han trente mye styrke selv om han spesialiserte seg på 10k og lengre løp...