Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-05, 12:06   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg er enig i at skal man følge Atkins eller Ketolyse så må man iallefall i utgangspunktet følge boka for at det skal funke slik meningen er. Det er viktig for at man skal lykkes. Torkil sa det senest nå i helga (svar til en person på "moderert Ketolyse") at enten så er du på Ketolyse eller så er du IKKE. Det finnes ingen moderert Ketolysekur. Tåler du 20 jarber pr dag og fremdeles tar av så er du på ketolysekuren fordi du fremdeles er i ketose - 15 karber pr dag er en nedre grense, en anbefaling (sier Torkil selv).

HP har helt rett i at man uansett bør følge en diettplan i en viss periode, - for å komme igang. Så kan man etterhvert prøve seg frem med hva en kan /ikke kan gjøre og fremdeles ta av.

Når det gjelder Atkins så sier også Atkins at det er viktig at man følge reglene i boka under induksjon og vedvarende, - men SÅ gjør man dietten til sin egen. Innefor de rammene den gir. Og det blir i realiteten veldig likt Lindberg.

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Til å begynne med fulgte jeg Atkins, men for i det hele tatt å overleve måtte jeg tilføre litt korn i form av Fiberrik og grovt knekkebrød. Da var jeg jo ikke på Atkins lenger, og fant ut at det var best å kalle det noe annet..



Bare for å ha sagt det, så er fiberrik godkjent på Atkins ! En tid solgte de sin egen variasjon av klibrød på sidene sine ...... Og det er kun på induksjon man ikke skulle spise grovt knekkebrød ala Wasa Fiber Plus etc. Måtte bare si det altså !!

Og årsaken til at Atkins og Ketolyse funker bedre/fortere på vekttap for mange er nettopp på grunn av fettet. Fjerner man fettet fra Atkins så funker det ikke på samme måten. Atkins presiserer i boka si at lavfett Atkins ikke funker etter forutsetningene. Ketose og fett hører sammen. Det er jo fettet kroppen skal brenne og kroppen trenger fett i det vi spiser for å skjønne at den skal brenne fett..... Torkil har forklart det innmari bra, men jeg har ikke tid til å lete frem posten akkurat nå. (Det var en helt tråd om emnet). Det er ikke mettet fett i seg selv som er skadelig, - det er transfettet. Kokosfett bl.a. er mettet fett, men det er godt for kroppen. Siste nr av Mat & Helse forklarer dette på en fin måte. I den siste engelske utgaven av Atkins blir det også advart mot transfett. Dessverre kommer ikke dette frem i den norske utgaven, men så er den også gammel (1992 utgaven - boka er revidert 2 ganger siden da).

Det står heller ikke noe sted at aspartame er FORBUDT på Atkins, - det står at det "anbefales ikke" - og det er fordi mange opplever at vekttapet hemmes ved inntak av stoffet.

De som har spist etter en av lavkarbodiettene en stund har funnet sin egen vri. Har funnet ut hva de kan spise og hva som funker for dem. Og ligger fremdeles innenfor grensene for "sin" filosofi. Når det gjelder Atkins er deet fordi tøylene er ganske frie når man kommer forbi vedvarende. Da er ingenting forbudt. Men det anbefales å være forsiktig....

Det er de "nye" jeg deler Komkari's bekymring for. De som tror de kan lage sin egen diett ved bare å kutte ut ditt og datt - og ikke skjønner bæret når den ikke funker. Det er fryktelig vanskelig å gi råd til slike. Jeg tror jeg har presisert det 100 ganger her inne: Diettene er lagt opp slik de er av en grunn - og grunnen er at akkurat den spesielle sammensetningen funker for vekttap. Folk har forska på dette i mange år. Og justert diettene etter erfaring fra brukere og en god del forskning. Atkins høy fett, South Beach lav fett. Atkins høyfett gir en metabolsk gevinst, South Beach lavfett er i begynnelsen i realiteten en lavkalori diett og derfor funker den slik den gjør.

Alle må innse at lavkarbo ikke er for alle - men nå er det ogspå slik at de fleste som kommer hit har prøvd alt mulig annet. Og da bør de iallefall gi lavkarbo en sjanse. Dvs. da må de også gjøre det riktig. Det er ingen kosemerker eller spisedager (med unntak av Eat og diverse kroppsbygger versjoner) - trist men leitt - slik er det bare.

Jeg er på jobb nå og har ikke tid til å finne frem linker etc. men jeg kommer tilbake senere !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat