Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-11, 23:28   #19
mats_
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Effektiv kondisjonstrening

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Siden du selv sier du ikke er noen kondisjons ekspert, så vil jeg si: Ditto. Men jeg vet at det finnes eksperter som sier det jeg sier. Og som jeg sier i svaret til Tommygutt, beviset ligger jo blant annet i prestasjonene til Ingrid Kristiansen. Få, men sinnsykt harde intervalltreninger, og mye sone 1-2 trening. Grunnen til at jeg startet med det var stagnasjon og etterhvert tilbakegang. På kondis.no var det et av rådene jeg fikk og kjøre mye rolig sone 1 og 2. Mail fra Ingrid K var bekreftende, og jeg så gjorde i 2 uker. En test som jeg kjørte på den tiden viste at tiden på 1000 meters intervallene sank kraftig etter bare 2 uker, altså. Jeg er ikke sikker på den fysiologiske biten, men det funker.
Jeg mener du ikke kan sammenligne vekt trening og kondisjonstrening. Bygger best, hva mener du da? Mest muskler, eller mest styrke? Men at det er en evig diskusjon, der er jeg enig. Men som du sier, en forhøyning i puls over kortere eller lengre tid. I sone 1 ligger jeg på 140-150 i lengre tid. Som regel 1 time og 30. I intervallene ender pulsen opp under 220 oftest, og holdes der i noen minutter. Begge formene innebærer en forhøyning av puls.

euhm.. om du har 150 i puls i sone 1.. så har du altså maxpuls rundt 275-300 ? uten å være noe medisinsk vidunder vil jeg påstå at det er rimelig umulig.

mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat