Sv: Bukplastikk?
Photo:Leste noe om dette på nettet. Er ikke Pcos en sykdom mere til unge kvinner? Kansje noe dette kan være noe av forklaringen på min 10-års lange overgangsalder med langvarige, kraftige blødninger. Bodde i utlandet da og hadde ikke fastlege, derfor tok jeg det bare som "shit happends".
Hadde store cyster på eggestokkene og eggeledere i mine unge dager og de ble operert. Har ikke mannlig hårvekst, litt håravfall som kansje skjyldes overgangen til ketose-kosthold. Skal definitivt bestille time til gynegologen også, det er på tide med en sjekk uansett.
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Bare hyggelig!
Ok, du har dia2, insulinresistens er jo forløpet til det, og det er heller ikke så uvanlig at kvinner med dia2 har PCOS. PCOS er en overraskende vanlig kvinnesykdom, og betyr polycystisk ovariesyndrom.
Den vanligste måten å få diagnosen på er å ta en ultralyd hos gyno for å se om man har cyster på eggstokkene. Ellers er vanlige symptomer mye buk- og midjefett og generell overvekt, ujevne sykluser (gjerne lang tid mellom blødninger) og eggløsninger (ofte fraværet av dem), ansikts- og kroppsbehåring, hos noen håravfall på hodet, noen får kviser, reaktivt blodsukker på grunn av dårlig insulinrespons etc.
Det mest effektive for å bli frisk/symptomfri fra PCOS er kostholdsregulering. Men noen trenger medisiner ved siden av. Jeg går på metformin, og må nok gjøre det en god stund.
Jeg hadde en midje på 111 cm på det meste, hoftene var da 108 ... Ikke særlig proposjonert, nei.
Pr i dag, ca 25 kilo senere er midja 81 og hoftene 93, så det går seg jo til!
Om du kjenner deg igjen i noe av dette, så kan det jo være greit å få en utredning!
|