Sv: Fett vs proteiner - Er jeg ved ved et veivalg?
Sitat:
Kostholdsfilosofier som forfekter lavkarbo, lavfett og høyprotein kan potensielt være skadelige for kroppen - og de anbefales aldri og brukes mer enn maks en uke av gangen - så legen din har ikke særlig mye peiling på ernæring
Dette har jeg lest om på forumet før, i en annen tråd. Visstnok siter fra Pål Jåbekk
Sitat:
Vilhjalmur Stefansson beskrev en tilstand inuittene opplevde som ble kalt ”rabbit malaise” eller ”kanin sykdom”. Dette problemet oppstod tidlig på våren når tynne kaniner var den mest tilgjenglige matkilden, og inuittene ble fristet til å spise mye proteiner til fordel for vanskeligere tilgjengelig mat med fett. Symptomene som kunne oppstå innen en uke inkluderte hodepine og svakhet/utmattethet. Disse symptomene er i følge Stephen Phinney ikke uvanlige hos mennesker som går på lav-karbohydrat høy-protein dietter.
Hvis vi går ut i fra at produksjonen av ketonlegemer er en positiv tilpassning så vil et svært høyt protieininntak kunne være negativt, da ketogenesen (produksjonen av ketonlegemer fra fett) blir satt ned. Enkelte celler i kroppen er avhengig av glukose som energi. Derfor lager leveren glukose fra glyserol (fra triglyserider), aminosyrer (proteiner) eller melkesyre (laktat) i en prosess som kalles glukoneogenesen. Når inntaket av protein øker, så øker også omdanningen av aminosyrer til glukose, mens omdanningen av glyserol til glukose ser ut til å ha en mer fast rate.
Er det dette du mener som skadelig?
Når det gjelder proteiner - må jeg spise opp mot 1 gram pr kg kroppsvekt også når jeg er i ketose? Jeg har som tidligere beskrevet ovenfor ikke regnet ut hvor mye proteiner jeg spiser om dagen
Legen min er vår familielege og har vært veldig behjelpelig i en periode jeg hadde det veldig vanskelig. I tillegg skal jeg inn til ham på et månedlig basis for nettopp å gå ned i vekt. Jeg skal forsøke å lese meg opp og legge frem studien (som jeg er sikker på han kjenner fra før), men må innrømme jeg kvier meg for å argumentere mot ham, særlig når vi har en så flott dialog ellers.
Ellers en gladnyhet: Jeg gikk på vekten i dag og oppdaget at jeg plutselig hadde gått ned 2.2 kg på få dager . Jeg har IKKE endret kostholdet etter legens anbefalinger annet enn at jeg har gått ned til ca 1500 kcal om dagen (siden tirsdag) - OG ikke spist etter kl.1900. Her tror jeg nemlig kanskje svaret ligger; Kveldsmåltidet.
Jeg må ellers få si at jeg er meget imponert over kunnskapen her inne, og takker for gode svar.
|