Derfor bør man trene når man går ned i vekt
Tenkte å skrive litt om hvorfor trening, spesielt styrketrening er viktig når man går ned i vekt med denne som utgangspunkt: http://espenrostrup.com/2011/04/13/s...ng-diett-best/
Ketogene dietter og lavkarbodietter er gode for å gå ned i vekt for de fleste, jeg har selv anbefalt dem til både venner og mine pasienter. Et stort problem når man går ned i vekt er at musklene raser av sammen med fettet. Det finnes 2 måter man kan kompensere for dette, øke proteininntaket, 30% av den totale energi kan komme fra proteiner mot 20% til vanlig når vekta er stabil. Husk at flere av proteinene er ketogene og kan bli omdannet til ketoner i levra Det andre er å trene, da spesielt styrketrening.
Problemet med trening ift vektnedgang er at når man legger på seg muskler flytter ikke nødvendigvis vekta seg selv om fettet renner av. Mange ser seg desverre blinde på vekta, mens det kan ha skjedd store forandringer ift fettfordeling, som har mye mer å si for både helse og buksestørrelser enn å gå ned et par kilo Et par av de jeg følger opp har knapt nok godt ned i vekt, men bruker vesentlig mindre klesstørrelser og mer meget fornøyd med det. Noen er bekymra for partystoppere, trening kan faktisk være en partystopper ift badevekta, men prøv en dexascanner (gir svært godt svar på fett\muskelfordeling) og det kan ha skjedd store ting! Og klesstørrelsene kan ha minsket selv om "partyet" på badevekta har stoppa. En annen viktig ting med trening er at insulinfølsomheten bedres, spesielt er dette viktig for diabetikere, både type 1 og 2, men også de med pre-diabetes\metabolsk syndrom. Effekten av en lavkarbodiett kan sånn sett øke fordi man bedrer insulinfølsomheten samtidig som man reduserer hovedkilden til høyt insulin.
Om man ser på studien jeg linket til kommer poenget mitt fram meget godt: Treningsgruppa mistet 13% mindre fett, men beholdt 78% mer av muskelmassen, noe som jeg mener er adskilling viktigere enn de 13% i fett.
Endel sier de ikke kan trene, tull sier jeg, det gjelder bare å finne en form for trening som er lystbetont! Ikke alle trives med lange gåturer, trening på studio. For noen kan styrketrening være å danse swing, svømme\gå i varmebasseng, trene lette øvelser som armhevinger på knær og knebøy til stolen hjemme, springe korte og raske intervaller, padle kajakk\ro. Når jeg får langtkommende reumatikere, MS-pasienter, flere med fibromyalgi og svært alvorlig overvekt osv til å trene når de fant de aktivitetene de trivdes med, så er det håp for alle Jeg skal ikke motsi at det er tyngre å trene når man går ned i vekt og at det beste uansett er at man legger om livsstilen, men for mange vil det å introdusere trening så tidlig som mulig være en viktig faktor som kan hjelpe en å nå målene, bare finn noe du trives med og bruk fantasien 
Ikke sikkert alle er enige med meg, men håper kanskje noen får et litt mer nyansert bilde på at trening faktisk fungerer ypperlig til slanking selv om det ikke synes så godt på badevekta (har imidlertid sett at flere her inne vet dette like godt\bedre som meg). Jeg har 2 eksempler på unge damer som gikk ned 7 og 4 kg på 6 mnd styrketrening uten noen endring i kost. Jeg tipper det var fordi hvileforbrenning økte (pga mye mer muskelmasse, hun ene hadde redusert midjemål med 15 cm) og hormonene endret seg ift insulinfølsomhet og økt testosteron som kanskje kan ha bidratt så noen kan faktisk trene seg ned i vekt og selv om det ikke gjelder så mange.
Hilsen lavkarboentusiast, treningsnarkoman, fysio og personlig trener 
Sist redigert av taraquin : 09-05-11 kl 10:39.
|