Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-11, 21:59   #78
AneHagen
Juniormedlem

Medlem siden: May 2011
AneHagen er på en erverdig vei

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Uten at jeg skal legge ord i munnen på noen så er det kanskje måten smør blir spist på og mengdene som er ukjente? Vi har jo lært fra barnsben av at smør er fy, og vi vet jo alle at menneskehjernen trenger tid til å omstille seg. I tillegg til tid er informasjon (saklig) noe av det som gjør at vi går bort i fra gamle vaner og ønsker nye velkommen.

Det er flott at noen setter spørsmålstegn med måten ting blir gjort på, det får oss til å tenke, reflektere, forklare og kanskje avliver vi noen myter også.

Når mennesker som egentlig ikke vet så mye om lavkarbo tror at vi spiser smør med skje (som jo noen gjør) er det greit å fortelle at dette kan man velge bort, og fortsatt ha en fett-energiprosent på 70. Mange blir skremt av mengden fett, mulig også fordi de ser for seg 70 prosent av tallerkenen fylt av fett, og da er det fint å kunne forklare at fettet ikke nødvendigvis må være smør og fløte. Fett er så mangt, og hvertfall mye mer en smør. Tenk så kjedelig kostholdet hadde blitt da

Takk for positiv tilbakemelding. Det er så mye forskjellig lesestoff der ute at man blir helt gal av å google. Noen spiser sånn og noen spiser sånn og jeg tror mange ikke engang vet hva de spiser for å sette det på spissen. Det er rett og slett litt skremmende og vanskelig å finne ut hva livstilen egentlig går ut på fordi det er så mye snakk om fett.

Det er sikkert mange fantastiske tråder der ute med enkle forklaringer om hva som er ja og hva som er nei, men de er vanskelige å finne i en verden av overanalyseringer og forskningsresultater. Vi enkle jenter vil egentlig bare ha en oversikt over hvilke matvarer som LCHF tilhengerne sier ja til og hvilke de sier nei til og så kan jeg i allefall se om dette er noe jeg føler kroppen min vil ha godt av.

Hvis noen har lyst til å ta seg bryet av å lage en liten enkel ja mat og nei mat liste og slenge ut i kommentarfeltet på bloggen min så hadde jeg og sikkert også mine lesere vært svært taknemlig for det

Sånn som hva man kan spise av grønnsaker, hva man kan spise av frukt. Hvilke smør som er best å bruke, om man bruker lettprodukter osv. Enkle ting som vi får en helhetlig bilde av hvilke matvarer som man kan spise.

Føler meg virkelig som en sau i ulvegjengen her, men jeg hoppet inn i diskusjonen for å lære noe, også fordi blogginnlegget mitt kanskje var bakgrunnen til tråden. Kanksje mine lesere kan bli litt mer positive til deres livstil hvis de får litt skikkelig informasjon

AneHagen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kroppen min sin Svar med sitat