Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-11, 23:56   #90
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?

Opprinnelig lagt inn av AneHagen, her.

Jeg setter spørsmålstegn til bruken av smør fordi det er noe jeg automatisk ser på som veldig usunt. Det er noe som jeg har lest at fører til hjerte og kar sykdommer og til fedme. Stiller man ikke spørsmål får man ikke svar. Ingen har egentlig sagt noe om konsekvensene av bruken av smør så kanskje dere ikke har noe godt svar på dette?

Grunnen til at smør er linket til hjerte/kar og fedme, er pga mettet fett, som i lang tid (siden Ancel Keys sine studier på 50-tallet) har vært linket til disse sykdommene.
Denne sammenhengen er det mange som siden har prøvd å bevise, og alle forsøk har feilet, det finnes ingen sammenheng mellom mettet fett og sykdom.

Nasjonalt råd for ernæring har endret anbefalingene for begrensning av mettet fett i den nyeste rapporten sin, fra 2011. I denne står det at det ikke lenger finnes grunnlag for å anbefale en reduksjon av mettet fett pga sykdomsrisiko.
Den eneste grunnen til at det nå anbefales at vi reduserer fettinntaket, er pga energitettheten, og det de anser som risikoen for overvekt. Men omfattende empiri har fortalt oss at det heller ikke her er godt grunnlag for å redusere fettinntaket, noe jeg spår at vi kommer til å merke mer og mer i de nasjonale anbefalingene fremover!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat