Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?
Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.
Grunnen til at smør er linket til hjerte/kar og fedme, er pga mettet fett, som i lang tid (siden Ancel Keys sine studier på 50-tallet) har vært linket til disse sykdommene.
Denne sammenhengen er det mange som siden har prøvd å bevise, og alle forsøk har feilet, det finnes ingen sammenheng mellom mettet fett og sykdom.
Nasjonalt råd for ernæring har endret anbefalingene for begrensning av mettet fett i den nyeste rapporten sin, fra 2011. I denne står det at det ikke lenger finnes grunnlag for å anbefale en reduksjon av mettet fett pga sykdomsrisiko.
Den eneste grunnen til at det nå anbefales at vi reduserer fettinntaket, er pga energitettheten, og det de anser som risikoen for overvekt. Men omfattende empiri har fortalt oss at det heller ikke her er godt grunnlag for å redusere fettinntaket, noe jeg spår at vi kommer til å merke mer og mer i de nasjonale anbefalingene fremover!
Det er mulig jeg stiller et super dumt spørsmål nå, men hvorfor er fett farlig å spise for mye av, særlig mettet fett hvis en spiser høykarbokosthold? Jeg vet man da legger på seg av karbene sammen med for mye fett, men legger fettet da seg inni blodårene og fører til sykdom? For å si det annderledes, er fett bare sunt når det er på lavkarbokosthold?
Sist redigert av Kari Marita : 10-05-11 kl 01:05.
|