Kosthold snakker man om i skolen mye tidligere enn 6. klasse. Og jeg vet ikke om du skal regne med at det er så mye lekser med i bildet heller. I så fall kan det være å lage middag hjemme en gang i uken, eller stelle blomster eller klær.
På min skole har heimkunnskapslæreren begynt å tvile på lav-fett/høykarbo-kosthold (etter at hun og jeg har hatt noen lange samtaler!). Men den kostholdsfilosofien som fremdeles står i lærebøkene, er nok den gode, gamle, ja. Det skal riktignok sies at de anbefaler mye grovt og lite fint mel, og så lite sukker som mulig. Dertil mye frukt og grønnsaker, kjøtt, egg og fisk. Av fett er det anbefalt olje, særlig olivenolje. Nå er det jo ikke slik at frukt er usunt på noen måte - for folk som spiser "normalt" er det jo tvert imot veldig bra, særlig hvis alternativet er boller og cola. Det er bare sånne som vi som velger å bruke karbene våre på best mulig måte...
Men ja, det er den gamle pyramiden.
Når det gjelder historie (som er "mitt" fag) pleier jeg å si at det tar bortimot 100 år fra forskerne finner ut noe, til det kommer inn i skolebøkene. Håper det ikke tar så lang tid når det gjelder kosthold.