Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-11, 16:10   #8
millah
Seniormedlem

millah sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 49
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys
Talking

Min filosofi - Ganske naturlig

Jeg har lyst til å si litt om opplegget for meg og familien framover. Jeg har tenkt lenge for å finne noe jeg kunne tro på! Noe som går greit å innføre i familien. Noe som kan komme, ganske naturlig. Noe vi kan leve med resten av livet.

Ganske naturlige endringer
Jeg har lenge visst at det er lettere å få til endringer ved naturlig samarbeid enn ved tvang. Dermed er et av de første prinsippene jeg har satt opp, at endringene skal komme stegvis og naturlig, dette er noe vi vil, ikke noe vi må. Vi skal gradvis lære oss å kjenne hva kroppen trenger. Ganske naturlig. Vi lærer oss å spise det vi trenger, når vi er sultne, og slutter når vi er mette. Ingenting er forbudt, men noe er bedre enn annet. Vi lærer oss å være aktive i lek og moro, heller enn å tvinge oss selv til trening. Likevel betyr ikke det at vi kan være helt planløse. Vi trenger gode rutiner ift. planlegging, måltider og aktiviteter.

Ganske naturlig mat
En ting er hvordan vi skal gjøre endringene… men hva slags kosthold skal vi følge? Det er jo en jungel der ute. Middelhavskost med mer sunt fett og mindre raske karbohydrater virker sunt – og ganske naturlig – på meg, samtidig vet jeg at jeg må gå litt hardere til verks enn som så for å bli kvitt sukkersuget. Jeg har tidligere snust litt på ”Kjernesunn familie”, som kutter ut både hvitt mel (gluten), sukker, kunstige tilsetninger og melk (kasein). Dette med å kutte ut all melk virker for ekstremt for meg, men jeg føler i alle fall jeg kan bytte ut noe av melka. Jeg har videre hørt om at noen matvarer skal ha en viss forebyggende virkning ift. kreft og andre livsstilsplager, eler at de er ekstra energirike og sunne for kroppen. Supermat. For meg virker det logisk – og ganske naturlig – å spise mer av slike matvarer.

Så hva er konklusjonen? Vi kommer ikke til å telle karbohydrater. Men vi vil passe på at vi får i oss både sunne proteiner, sunt fett og sunne, langsomme karbohydrater til måltidene. Hver dag skal vi spise litt supermat som linfrøolje, greens, frø, gojibær, brokkoli, blomkål, kål, ingefær, hvitløk, blåbær etc. Videre vil vi kutte ut sukker, hvit ris (stivelse), hvit pasta og mel (gluten). Vi kommer til å spise noe potet, brun ris og fullkornpasta, evt. andre fullkornprodukter, men minst mulig. Videre kommer vi til å bytte ut melk og fløte med for eksempel rismelk, sojamelk og kokosmelk. Vi vil fortsatt spise smør, syrnede melkeprodukter og hvite oster iblant. Videre vil vi spise mer fisk, skalldyr og hvitt kjøtt og mindre rødt kjøtt. Vi skal unngå ferdigmat, og kutte noe ned på E-stoffer og søtningsmidler.

Bare så det er sagt: Dette er idealet, det betyr ikke at jeg vil klare alt fra dag 1. Jeg personlig kommer forresten til å jobbe ekstra med matmisbruket mitt. Siden jeg sliter med mat og følelser, vil jeg lære meg å kjenne igjen, tolerere, uttrykke og regulere følelsene mine. I stedet for å skyve alt vekk ved å spise.

• Jeg vil lytte til kroppen og følelsene mine
  • Jeg vil spise det jeg trenger, når jeg er sulten, og slutte når jeg er mett
  • Jeg vil være glad i meg selv og bære over med mine mangler
Ganske naturlig leik og moro
Vel, der er det ikke så mange lærde som strides: Mer aktivitet fører til bedre form. Og siden vår form er så dårlig i utgangspunktet, er enhver endring en god begynnelse!

Vi vil være aktive, uten at det føles som en tvang. Vi syns det er vanskelig å finne tid og penger til å trene på studio, heldigvis koster det ingenting å gå turer eller å trene hjemme! Målet vårt er å være så aktive som mulig hver dag, og forhåpentligvis bli både sterkere og ha bedre kondis på sikt.

Her er slagplanen for familien:
  • Jeg fortsetter å gå til og fra jobb (40 min, 5 dager i uka)
  • Jentungen og jeg går til og fra barnehage (20 min., 2 dager i uka)
  • Jeg går turer om kveldene hver gang jeg har anledning
  • Uteaktivitet/bading/tur med familien hver helg
  • Jeg tar en langtur hver helg (helst opptil 2 timer), kanskje kan vi finne en måte der alle kan være med på en lengre tur
Puh. Jeg beklager den lange teksten. Jeg må bare skrive ned hva jeg tenker et sted, slik at jeg kan finne det om jeg begynner å skli ut...

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat