Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo
Hei, Camomilla! Jeg har virkelig sansen for Kjernesunn familie, men jeg lar meg bare inspirere nå og da, så det gjennomsyrer ikke kosten akkurat. Men jeg kan i alle fall si at jeg har god erfaring med shakene i boka deres, med bær, proteinpulver og linfrøolje, tulla vår elsker dem. Ellers har jeg ikke kuttet vekk alt mel for tulla ennå. Hun får ofte vanlig brød til frokost, og i barnehagen har de smøremat, men jeg prøver å vri kosten gradvis vekk fra alt brødet. I dag hadde vi eggerøre, salat og lavkarbopølser til frokost! Det er kanskje ikke en Kjernesunn frokost, men vi unngår melet.
Noen ganger bytter jeg ut melk med havremelk, rismelk eller kokosmelk. Varm kakao av rå kakao, kokosmelk og sukrin er en HIT! Både for stor og liten. Nammm. Men jeg er altså ikke helt fanatisk, vi spiser både ost, litt smør i blant og syrnede melkeprodukter.
Middagene våre er i grunnen ganske vanlige, bare at jeg prøver å unngå brød, pasta, ris osv. I går måtte vi ta det vi hadde i fryseren, så mannen og tulla fikk pølsebrød til lavkarbopølsene. Huff. Men jeg lagde en god dipp og hakket opp grønnsaker i staver til. Det likte vi alle mann!
Vi har dessverre en stram økonomi, så vi må nok spise opp noe av maten vi har i huset. Det betyr at det vil bli noen middager framover med ris, pasta og lignende. Så lenge det ikke blir for mye, tenker jeg at det er greit. Så kan vi bli mer kjernesunne etter hvert! 
Kassiana, tusen takk! Jeg håper virkelig jeg klarer å få med meg familien. Akkurat nå er nok jeg mest motivert for endringene, men jeg prøver alt jeg kan å smitte mannen med den samme motivasjonen. Som du sier, er det mye lettere når alle er med.
Og Snopsy, det var godt å høre. Jeg skal jammen høre med legen om hun vil henvise meg, jeg føler i alle fall at jeg trenger det. Akkurat nå går jo det meste greit, men jeg er redd for at det kan bli tøffere lenger fram!
Det er i grunnen godt å vite at det fins så mange muligheter for å få hjelp og støtte når man er gravid og sliter med vekta. Jeg kan snakke med legen, og fått tatt de prøvene jeg trenger, jeg kan få samtaler med ernæringsfysiolog, fysioterapeut og psykolog. Det fins vanntrening for gravide og masse kjekt. Selv kan jeg gjøre alt jeg kan for å spise sunt og være aktiv.
Jeg tror faktisk dette kan gå bra.