Sv: LCHF - bare for overvektige?
Veldig bra tema!
Jeg synes LCHF altfor ofte blir forbundet med slanking! Og tror dette kan være en grunn til at blant annet mange normalvektige og friske personer er skeptiske til denne livsstilen. Det virker som også mange tror at det dreier seg om å spise 0 karbo og helle i seg fett, noe som ikke er tilfelle.
Personlig begynte ikke jeg å spise LCHF for å gå ned i vekt, eller kvitte meg med sykdommer eller andre plager. Jeg har alltid vært frisk og normalvektig, og hadde det også bra på normalt "sunt" norsk kosthold. Men etter å ha lest boka "bedre uten brød", i tillegg til å ha hatt veldig mye biokjemi i løpet av studie har jeg trua på at LCHF er det beste for å opprettholde den gode helsa på lang sikt.
For å lykkes med de målene man setter seg, uansett hva det måtte være tror jeg det er viktig å se på dette kostholdet som en livsstil og ikke en kur.
Siterer noe jeg skrev i en annen tråd, som jeg føler passer inn her også:
Opprinnelig lagt inn av knh, her.
Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil Som oftest er det lavkarbo, men hvis jeg har lyst på en potet til middag en sjelden gang så spiser jeg det, og hvis jeg til og med har lyst på en loffskive til reker så spiser jeg det også
Jeg stortrives med LCHF og som sagt går det i det til hverdags, men har ikke noe problem med å spise eller drikke noe som ikke er "tillatt" innimellom. For meg er ingenting forbudt.
Men jeg reagerer heller ikke negativt på å få i meg litt mer karber innimellom, men hadde jeg hatt behov for å gå ned i vekt, eller måtte holdt noen sykdommer eller andre plager i sjakk måtte jeg nok levd noe strengere, så forstår godt de som må holde seg innenfor "grensene" også på slike dager.
Det viktigste er å ha et kosthold man trives med, og kan leve med Jeg hadde det fint også med vanlig norsk kosthold, men har trua på at et generelt LCHF er det beste for helsa på sikt I tillegg til at man kan unne seg såå mye god mat 
|