Vis enkelt innlegg
Gammel 14-05-11, 21:39   #22
millah
Seniormedlem

millah sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 49
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo

Takk, Lykkeønske, og spesielt takk for det gode tipset! Ingrediensene virker greie nok, det meste har jeg faktisk, og det er alltid et pluss!

Jeg skriver inn dagens kost, mest for å ha oversikt for meg selv. Jeg klarer ikke helt å følge målene jeg har satt, og jeg er usikker på mengde og fordeling, men men. Dette har jeg spist i dag:

Frokost: 1 egg, salat, tomat, agurk, fetaost i olje, kalkunpålegg
Lunsj: Omelett med reker, salat med dressing, smoothie (kanskje ikke så bra... men den var god!). Toppet det hele med en halv kaffe latte...
Mellom: Fryktelig sulten før middag, ble både en neve peanøtter og litt peanøttsmør!
Middag: Svinemedaljonger med lun salat (med stekt gulrot og champignon), hvitløksbåter i olje og oliven. 3 store jordbær til dessert.
Kvelds: Middagsrester fra i går, dvs. laks, blomkål, brokkoli, en klatt smør og bittelitt byggris.

I dag har jeg lest Annika Dahlquist sin bok "Guide til LCHF". Boka bærer preg av å være skrevet av en "nyfrelst", og kommer tidvis med litt usaklige sleivspark til høyre og venstre (motstandere), men jeg likte den. Jeg kjente at jeg mistet litt av fettangsten min, altså angsten for animalsk, mettet fett. Jeg kommer til å tillate litt rødt kjøtt og en del smør. Nam!

Dahlquist anbefaler 20-80 g karbohydrater per dag for gravide. Men hva betyr det egentlig i praksis? Jeg teller jo ikke karber til vanlig, så jeg aner ikke helt hvor mye det innebærer. Kan jeg spise grøntfor til hvert måltid og samtidig unne meg en frukt/dag og evt. fiberknekkebrød til et måltid eller lignenede? Hvor mange karber har Fedon Lindbergs meny omtrent?

Jeg strever fortsatt litt med å finne balanse i måltidene. Mye fordi jeg kjenner på at jeg er mye trøttere nå når jeg er gravid, og det er lett å tolke det som at noe mangler. Dessuten har jeg nok vært for uforsiktig med karbene, slik at søtsuget ikke helt har sluppet taket ennå. Det er mulig at jeg skal spise noe mer fett, selv om jeg ikke helt klarer å forstå det. Jeg må kanskje bruke tida til hjelp for å finne den beste fordelingen?

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.

Sist redigert av millah : 14-05-11 kl 21:46.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat