Sv: 50 i bmi, gravid og på lavkarbo
Enig med Carisma der altså, ikke tenk på å gå ned i svangerskapet. Konsentrer deg heller om å gå minst mulig opp. Jeg har selv en sønn på snart et år nå, og jeg hadde en BMI tett opp mot 40 da jeg ble gravid. Jeg skrev selv mail til Rikshospitalet og ba om fødeplass og oppfølging der siden de har et opplegg for overvektige gravide. Der ble det tidlig avdekket svangerskapsdiabetes, og jeg ble henvist til Diapol (der Carisma går nå). Veldig bra og tett oppfølging. Nå ble desverre jeg en av de som fikk mange komplikasjoner under svangerskapet, mange av dem relatert til overvekten, og blodsukker og blodtrykk gikk helt bananas mot slutten på tross av et ganske så perfekt Fedonkosthold og medisinering, og fødselen måtte settes i gang to uker før termin. Derfor er det utrolig viktig å få skikkelig god oppfølging fra lege eller sykehus når man er såpass overvektig. Krev å få tatt glukosebelastning tidlig (senest i uke 20) for å få avdekket evt. svangerskapsdiabetes tidlig. Svangerskapsdiabetes må nemlig følges godt med på uansett hva slags kosthold du har. Jeg klarte som sagt ikke å regulerere blodsukkeret godt nok kun med lavkarbokosthold, og jeg var gasnke så strikt ... Kontakt sykehusene i nærheten og forhør deg om hva slags tilbud de har til overvektige gravide. Dersom de ikke har noe spesielt tilbud bør du få tett oppfølging av legen.
Angående kosthold: Jeg ville aldri ha ligget så lavt som 20 gram karbohydrater. Man vet ikke hvordan fosteret reagerer på ketose over lengre tid, så du bør i hvert fall spise såpass at du ikke er i ketose. Da jeg gikk gravid levde jeg Fedonsk, og lå på 80-100 gram lavglykemiske karbohydrater per dag. Jeg spiste en skive pumpernikkel hver dag, som oftest med makrell i tomat, mye grønnsaker og salater, egg, fisk, rent kjøtt, bønner, linser, bær, nøtter, naturell yoghurt/biola, Cottage Cheese. Jeg spiste ikke poteter, brød (utenom denne ene pumpernikkelskiven), pasta, ris, frukt eller melk. Jeg styrte også unna søtstoffer utenom en og annen sukett i tekoppen. Dog spiste jeg en periode en pølse i lompe eller to om dagen, en aldri så liten pica jeg fikk halvveis uti svangerskapet 
Til slutt, gratulerer så mye med svangerskapet! Det er kjempebra at du er så bevisst allerede 
|