Vis enkelt innlegg
Gammel 16-05-11, 22:22   #1
MariaR83
Nytt Medlem

Medlem siden: May 2011
MariaR83 er på en erverdig vei
Question

17. mai i morgen og jeg har bakt lavkarbokake *spm*

Hei

Jeg er helt ny her, og ganske fersk i lavkarbo gamet. Aner ikke om jeg poster tråd på rett del av forumet, men jeg prøver. (henvis meg gjerne til rett del av forumet hvis jeg er helt på forumtur med spm mitt! )

Jeg har et spm. Jeg har idag bakt lavkarbo kvæfjordkaka etter denne oppskriften: http://www.funksjonellmat.no/oppskrifter/kvaefjordkake/

Etter jeg stekte kaka så lenge som anvist og kaka "ser ferdig ut" så er ikke marengsen i nærheten av å være sprø! Den er rett og slett myk og ganske brun oppå toppen! Og jeg har bakt kvæfjordkaka maaaange ganger før - da med "vanlig" oppskrift, så dette er en kake jeg pleier å få til - med godt resultat. I "høykarbo" oppskriften skal det ikke være eddik, og jeg mistenker at det er eddiken som har gjort marengsen myk (jeg har alltid en dråpe eddik i marengsen når jeg lager pavlova for at den skal bli myk inni). Kan det være en liten feil i oppskriften? Eller kan det ha noe med at jeg blandet 50/50 sukrin og natreen - har aldri brukt dette før så jeg aner ikke hvordan det "reagerer" sammen i bakesammenheng. I oppskriften står det at jeg skal bruke sukrin - men jeg klarer ikke den syrlige smaken og smaker derfor til med natreen - kan det heller være dette som har ødelagt marengsen? Andre som har bakt lavkarbo kvæfjordkaka, hvilket resultat fikk dere? Håper noen kan svare, skal i besøk i morgen og jeg er kakeansvarlig!

MariaR83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner på lavkarbo Svar med sitat