Sv: Dyrt med lavkarbo?
Noe lavkarbomat er dyrere fordi det er ren mat. Altså et rent produkt. Så er det det du kjøper på helsekosten da som koster endel. Mandelmel kan du lage selv om du vil eller andre nøttemel. Men det er så lite som skal til hver gang at det varer jo en stund. Når en lever lavkarbo så spiser en mindre altså færre måltider, då går det mindre mat. Om du har mulighet så kan du jo kjøpe egg på gård. Der kan du kjøpe hele egg ca 40-45 kr for 30 egg eller klink for halv pris. Egg kan brukes i det uendelige. Kjøttdeig er billig, rema har billige pølser med kun 0,5 karber pr 100 gr. Noe av det du kjøper på helsekosten kan du faktisk bestill billigere fra iherb, så det gjelder å være prisbevisst. Ta hovedhandling i billligkjedene, bruk nettet til det du får billigere og suppler med de dyre fine matvarebutikkene, så skal du se at budsjettet går ned igjen. Vet ikke hvor lenge du har levd på lavkarbo, men det går seg til. Et eks. før kjøte jeg skinnfri og benfri laks fra Rema, den koster 60-70 for 4 skiver, så fant jeg ut at den benfrie med skinn kostet kun halvparten ca, da ble det den heretter Tulip bacon fra frysedisken er billigere enn det i kjølen, likeså kjøttdeigen fra frysedisken, den koster vel ca 20 kr for 400-500 gr. Prøv å handle kun 1 gang i uka og bli kreativ til å lage mat av det du har i hus når det begynner å bli lite mat igjen mot slutten av uka. Et annet tips er å sette seg ned og lage en middagsplan for 1 uke sammen med fam. lage handleliste utifra den. Brød kan du jo bake enkelt selv og pålegg kan være så mangt. Det handler i bunn og grunn litt om planlegging og bevisstgjøring. Sett opp en ca matbudsjett pr.mnd. blir det penger til overs, så gjem disse bort til en spsiell anledning, så får du en "gulrot" til å leve litt rimeligere. Men vi skal jo spise godt uansett. Prøv å spis tomt av og til. Da mener jeg rydd i skapen, kjøleskap og frysebok, se hva du har og handle kun det du MÅ for å lage noen gode retter. Blir lett at vi bare fyller på og fyller på og det vokser til kanten av fryseboksen. Så håper at dette var litt tips for deg om å leve litt rimeligere på lavkarbo også
|