Jeg er ganske inne på dette med mote (ok, jeg elsker mote (d.v.s jeg elsker klær/design), jeg blogger om mote, puster mote og fungerer som stylist for flere av venninnene mine og moren min
), og skjønner problemstillingen- jeg er ikke overvektig lenger, men jeg kvier meg for å ta bilder til motebloggen nå fordi jeg har lagt på meg et par kilo og er sikker på at alle leserene kan se det, og vil synes at jeg er tjukk. For å føle seg vel i klær, med å shoppe etc, sitter tildels, som noen har sagt allerede, i hodet- det synes som om du har altfor dårlig selvtillit, og er altfor hard mot deg selv og kroppen din.
I tillegg til det mentale, handler det å se bra ut i klær mer om å evne å sette sammen antrekk riktig og velge riktige snitt enn hva +/- 10 kg gjør. Topper og kjoler med empireliv, som noen nevnte tidligere i tråden, blir ofte anbefalt og er "standarduniformen" til mange store kvinner- og mindre kvinner- jeg vil fraråde å bruke disse med mindre du er en av svært få som faktisk kler det- en topp/tunika med empireliv, gjerne med tights til, kan få selv bestevenninnen min, som veier ca et halvt kilo, til å se ut som om hun er gravid/har pondus. En ikke for trang, men ikke for løs topp med rett snitt/lett a-form vil som regel se bedre ut på de aller fleste.
Det høres ut som om du iallefall har tilløp til timeglass-fasong- hvilket kan se FANTASTISK ut selv om du er overvektig- det handler bare om å fremheve det bra og skjule det som du ikke synes er fullt så bra. Fremhev gjerne bysten, en stor rumpe og store lår lar seg lett kamuflere med en kjole eller skjørt med a-form. Om du har forholdsvis smal midje, fremhev den!
Det finnes masse bøker og garantert nettsider som gir tips om hvordan kle seg etter sin figur, Trinny og Susannah (fra tv-serien) var jo innmari populære en stund, selv synes jeg de hadde en tendens til å kle folk litt for likt, men det er mye smart å plukke opp derfra for en nybegynner.
Ang. å shoppe- ekspiditrisene på H&M tenker garantert ikke over, eller engang legger merke til, hva du kjøper eller hvilken størrelser du kjøper, de vil bare bli ferdig med skiftet sitt sånn at de kan konsentrere seg om sine egne issues.
Men om shopping i irl-butikker er veldig vanskelig, kjøp på nett- hvis du tar mål, og etterhvert lærer deg hva som kler deg, er sjansene for å gjøre bomkjøp langt lavere, og om du kjøper noe som bare er feil- feil størrelse, feil passform etc, kan du alltid sende det tilbake.
Det er åpenbart at samboeren din synes at du er deilig, så det er trist at han ikke får nyte deg til fulle, jeg synes dét synes som et større problem enn dette med klær- mote og klær er bare overfladisk, det er bare fasade- selv jeg, som synes det er gøy med mote, innser det. Men forholdet ditt til samboeren din er ekte, det betyr virkelig noe, og før du tillater deg å våge å tro at du er faktisk ER sexy og deilig, går ikke bare du, men han også glipp av mye.