Sv: Grunnstønad avslag
Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel, her.
Flott for dere som klarer dere uten biff, lever billig og klarer å holde prisnivået lavt, jeg klarer det ikke og har heller ikke lyst da jeg synes matglede er en veldig viktig del av mitt liv enten det nå er høykarbo eller lavkarbo jeg lever på.
Jeg er langt på vei enig med deg i at matglede er viktig, og at variasjon derfor er veldig kjekt. Når det gjelder grunnstønad er dette ikke like viktig, og det tas bare hensyn til det som mange snakker om her: Planlegging er viktig dersom budsjettet skal holde. Dette er egentlig sentralt for de som lever på høykarbo også, men det blir tydeligere her fordi valgmulighetene ikke er like store. Det nytter ikke å kjøpe en grandiosa for å ha en "lavprismiddag" innimellom (for dem som kan påstå at grandiosa er middag -jeg personlig sliter der )
Når det gjelder stønad til kosthold som trådstarter spør om, tror jeg at særfradrag er veien å gå. Det er strammet veldig inn på reglene for grunnstønad over tiden, og sagt at særfradraget skal være erstatningen for dette. I "gamle dager" fikk jeg særfradrag for fordyret kosthold, men det forsvant og særfradraget tok over.
Dersom du vil være helt sikker, bør du nok ta kontakt med en sosionom (lurer på om du må ha henvisning fra lege). De kjenner regelverket og har tilgang på rettledningene som finnes på området. Dermed har de et veldig godt utgangspunkt for å hjelpe deg med søknader som passer for din situasjon.
|