Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?
Jeg har en bitteliten fryser, så jeg må tenke meg om to ganger før jeg handler inn i stort, men bevisst må jeg uansett være. Pga helsa lever jeg nå på ca 30% av inntekta jeg hadde da jeg var i full jobb. Eksen tjente like mye som meg, og vi hadde litt mindre i lån enn jeg har alene nå.
- Jeg kjøper heller en familiepakke med kyllingfileter enn en topakning, og fryser ned de som blir til overs enkeltvis så de er enkle å ta opp.
- Jeg velger nakkekoteletter framfor filetkoteletter, fordi de er bedre og mer ketosevennlige, og får lavere pris på kjøpet.
- Av samme grunn velger jeg entrecote framfor fileter eller mørbrad, og får lavere pris som bonus.
- Egg er for det meste egg, og jeg er storforbruker. Derfor kjøper jeg enten brett med store egg rett fra en gård i nærheten, eller 18pk Xtra eller Firstprice-egg. I begge tilfeller er kilosprisen det halve av Frokostegg og tilsvarende.
- Jeg elsker avocado, og kjøper kilosnett på Mega. Kilospris: 1/4 av spisemodne avocado i de aller fleste butikker.
- Trepakninger med firstprice/xtra-bacon koster mye mindre enn dyrere baconvarianter. Mer ketosevennlig er det også.
- Løk i nett fra Firstprice er perfekt for single jenter. Jeg bruker en hel løk i stedet for en halv, og kaster mindre rester. Den løken er perfekt for alle andre også, om en gidder å skrelle en løk eller to ekstra, og prisen er atskillig lavere enn store løk.
- Jeg bruker fete melkeprodukter der jeg før brukte magre. Prisen er tilnærmet lik, og jeg har ikke lenger utgifter til melk (og juice).
- Jeg baker knekkebrød, rundstykker og lignende, og bruker helt vanlige tørrvarer. Ei skje fiberhusk i deigen må til, men det koster ikke stort per porsjon. Lavkarborundstykker er dyre sammenlignet med høykarborundstykker, men lavkarborundstykkene er jo et helt måltid i seg sjøl. Du må fort spise to høykarborundstykker med masse pålegg der du ellers spiser ett lavkarborundstykke med ei skive ost på. -For ikke å snakke om alt brødet jeg kasta fordi det ble for gammelt, eller ikke tålte frysing.
- Jeg lager mayo og aioli sjøl. Mye billigere, mye bedre, mer ketosevennlig, og faktisk svært enkelt.
I praksis spiser jeg det samme som før, med unntak av sukker, mel og poteter. Sukrin er dyrere enn sukker, mens de andre søtningene jeg bruker er billigere. Dessuten bruker jeg mindre søtt, så dette går opp i opp evt er det rimeligere nå.
Det eneste jeg kan komme på som er dyrere på lavkarbo er klær... Jeg må jo kjøpe nye stadig vekk slik jeg krymper! 
|