Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-11, 10:59   #14
-Cilia-
Medlem

-Cilia- sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 36
-Cilia- er ny på veien

Sv: Giftermål i juni 2012

Jeg har bare én ting å si: gled dere! Jeg giftet meg forrige helg, og jeg har lyst til å gjøre det igjen denne helgen også! Det var så fantastisk å gå rundt i verdens nydeligste brudekjole og føle seg, nettopp, nydelig! Jeg gleder med som en unge til å se bildene og filmen! Mine tips:
1. Film! Vi hadde en veldig personlig vielse med mye deltakelse av familie, og jeg fikk ikke til å nyte det ordentlig i øyeblikket. Å vite at det er på film og at jeg kan få se det igjen gjør at jeg ikke føler at jeg gikk glipp av mitt eget bryllup. Jeg vet ikke om det gjelder mange, men jeg følte meg ikke helt mentalt tilstede under vielsen
2. Gjør bryllupet "deres". Ikke gjør ting fordi det "skal være sånn", men fordi det er slik dere er! Vi fikk masse skryt fordi vi f.eks. hadde en personlig vielse, uvanlig kjole, uvanlig transport, uformell fest, uformell middag, masse latter osv. Jeg tror mange blir litt for opptatt av å følge etiketten.
3. Finn brudekjolen tidlig! Min var to måneder forsinket! Jeg har hørt om mange andre som også har fått kjolen sin veldig sent. Jeg fikk kjolen min tre måneder før den store dagen, og det var ett fint tidspunkt. Kjolen var for meg det viktigste med hele bryllupet (av materielle ting), og å ikke ha den i hus i god tid ville ha gjort meg veldig stresset!
4. Finn en veldig god fotograf! Dette sier seg vel selv, men det er så utrolig viktig! Og finn en god plass å ta bilder på i god tid, dra dit med fotografen for å planlegge.
5. Gjør alt på forhånd. Bare la det aller nødvendigste være igjen til de siste dagene. Det er alltid mange ting som må gjøres som man ikke har tenkt på de siste dagene før.
6. Lag kjøreplaner! Lag kjøreplan for toastmaster, kjøkken, sjåfør osv. Da går dagen mye lettere, og man slipper spørsmål underveis.
7. Prøvetimer. Jeg tror dette er ganske vanlig, men sørg for at du får det uansett. Prøvetime med både hår og sminke, møt noen venninner etterpå som du kan stole på til å si sannheten.
8. Sett av god tid, til alt! Min dag begynte med en times forsinkelse da vekkerklokken min ikke ringte! Men siden jeg hadde satt av god tid til både frisør, sminke og påkledning ankom vi kapellet til perfekt tid.
9. Ha en god forlover. Min forlover var helt fantastisk. Forloveren bør ha med seg en bag (en ganske stor en) med alt du kan trenge. Alt fra gnagsårplaster, flekkfjerner, hodepinetabletter, sitteunderlag (til fotograferingen), paraply, matpakke, jakke osv. Det er forloveren som skal bære og gjøre alt for deg, sørg for at du får en som tar initiativ og er hjelpsom. Og ikke minst, si at hun MÅ være kjempeglad på dagen, det smitter! Om forloveren er elendig og nervøs hjelper det ingen.
10. Ha med ekstra klær. Jeg hadde en liten bolerojakke til kjolen min, og den var gull verdt. Å være kald under fotograferingen kan ødelegge masse!
11. Lag programmet til vielsen i god tid.... Vi lagde dem og bordkortene dagen før Men det var godt planlagt og gikk helt fint, altså.
12. Ikke gift deg i eksamenstida. Hehe, personlig erfaring Men det gikk kjempefint uansett, altså!
13. Sett av god tid til fotograferingen.
14. Ikke stress med bordplasseringen, det ordner seg. Dette er nok en ting vi gjorde dagen før, og det gikk raskt og greit. Mye enklere enn jeg hadde forventet.
15. Spør om hjelp! Ikke gjør alt selv, om du blir stresset av det. Stress er ikke verdt det.
16. Brudesuite? Vi hadde booket et vanlig dobbeltrom på et hotell i gangavstand fra festlokalet, vi ville ikke bruke så mye penger på et rom vi bare skulle sove i. Det var noen som bestilte hotellets suite til oss uten at vi visste om det, og det VAR faktisk verdt det! Deilig å kunne ta et bad sammen på morgenen, få frokost bragt til rommet, se på utsikten osv. Nydelig! Ett av mine beste minner.
17. Lag testamente. Selv om dere er gift arver dere ikke alt om en av dere skulle dø. Google "gjensidig testamente".
18. Lag en minneeske. Vi har samlet mange minner fra dagen i en rosemalt kaketine vi fikk i bryllupsgave.
19. Lag en ønskeliste i god tid, og la noen andre organisere gavekjøpingen. Jeg ga alle som spurte om gaveønsker mailadressen til min mor, og hun ordnet alt. Så slapp vi å få mange av en ting osv.
20. Nyt alt. Ikke la deg bli stresset i løpet av dagen. Er du forsinket, javel, så er du det. Finn en indre ro. Elsk mannen din. Gråt masse.

Dette ble litt mye, men når jeg kom igang klarte jeg ikke å begrense meg Lykke til! Planleggingen er det beste med hele greia!

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat