Vis enkelt innlegg
Gammel 21-05-11, 17:36   #5
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Jeg har lavt stoffskifte og Hashimoto. Jeg burde lagt på meg, men har hele tiden tatt av.
På Sojas Stoffskifteforum er det endel info om ikke bare stoffskiftet, men hva kostholdet kan gjøre for sykdommen. Siden jeg sliter med lavt stoffskifte, har jeg ikke satt meg så veldig mye inn i høyt stoffskifte, men sånn som jeg har forstått det er det viktig å redusere inntaket av mat med raske karbohydrater (sukker, matvarer som inneholder sukker, fint mel og matvarer som inneholder mel, poteter, ris og pasta). Du skal i stedet spise mer proteiner (kjøtt, fisk og egg), samt langsomme karbohydrater som grønnsaker og belgfrukter. Det siste viktige i dette kostholdet er essensielt fett (fet fisk, nøtter, frø, oliven, kaldpressede oljer, avokado), som du bør ha i alle måltider og samtidig begrense det mettede fettet ("fjøsfettet") .

Matvarene som også ble anbefalt å spise store mengder av pga at de omdannes til "goitrogener" og er bra for høyt stoffskifte:
nøtter; valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner og cassava (tapioka) - en del grønnsaker; blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader og spinat - og soya. 

Jeg har også diabetes 1 og regulerer blodsukkeret mitt kjempebra med lavkarbo.