Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av dydde, her.
Vel... er bare å søke det opp 
Tror ikke de trenger å produsere melk så lenge dem ikke har kalver?
Vet at mor mi slutta å produsere melk i brystene for mange år siden.
Melka er for kalver sist jeg sjekka, har ikke møtt en ku som vil at jeg skal suge på brystene hennes
Hva f*en sammenligner du morra di med ei ku ? Er du sikker på at det er bare "sunn" mat du får i deg og at du ikke sper på med litt vekstfremmende hormoner? De lite gjennomtenkte svarene dine tyder på det.
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Kua produserer melk så lenge den blir melka.
Det kan man man faktisk få til med et menneske også. Ei venninne av meg amma i ett år og pumpa seg deretter i nesten to år og langt uti neste svangerskap for å gi melk til sykehuset, så kanskje hu er ei ku 
Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.
Nope. Kua må jevnlig ha kalv, er usikker på om den må kalve hvert år, men den må i alle fall ha fått minst 1 kalv før den begynner å gi melk og den må nok kalve med noen få års mellomrom for å opprettholde melken ja.
Her står det at kua må ha kalv hvert år for å gi melk hele tiden:
http://www.norsknettskole.no/fag/res...astri/kua.html
Men jeg er temmelig sikker på at den melkebonden jeg pleide å vanke i fjøset hos da jeg var liten ikke hadde kalv på samtlige kyr hvert år. Mener å huske han hadde 2-3 kalver hver sommer, men rundt 10 kyr kanskje.
Det stemmer nok at kua må kalve regelmessig for å få en optimal melkeproduksjon. Men dette varierer fra rase til rase og melkeproduksjonene opprettholdes også vha regelmessig melking, så dette blir en slags sirkel. Er ikke dermed sagt at alle kalver blir drept slik som trådstarter her påstår, kyrne må jo også byttes ut etterhvert.
Opprinnelig lagt inn av dydde, her.
Vel jeg har gitt dere en link til en som har sneket seg inn og filmet alle disse gårndene og hva de sier de gjør 
Ikke arrester meg, arrester de som har undersøkt det.
Herregud du kan drepe 3 av 7 unger og fremdeles ha unger men mer melk
Hvilken link er det, finner ikke noe link jeg? Og hvor er det filmet, her i landet eller? Jeg har jobbet i flere fjøs og har aldri sett noe av det su beskriver. Har vært med på insemineringsprosess og ser ikke noe galt med det. Det er jo for å ha en kontrollert befruktning der man kan bruke den beste spermen for å få dyr med best mulig egenskap. Kua går ikke rundt med en plastikkpenis (eller hva det nå var du sa) i hekken 24-7 for det. Inseminering eller parring skjer 1 ganger i året alt etter brunstsyklusen til kua:
Sitat:
vhengig av raser, er den optimale alderen for første kalving rundt 2 år. Deretter bør ei ku ideelt sett føde en kalv hvert år, altså med intervaller på 365 dager.
http://www.delaval.no/Dairy_Knowledg...production.htm
|