Sv: Vitenskapelig basert styrketrening
Ja, nå er jo du Bulldog innehaver av den hele sannhet 
Jeg har selv prøvd ut dette opplegget, jeg splitter kroppen i tre og så trener jeg tre økter på en uke, ikke mer. På dette programmet har jeg fått øket muskelmassen over en tre og en halv måneders periode. Før det trente jeg tre høyintensive cross-fit økter pr uke, uten å få til økning i muskelmasse. Ville jeg fått til større økning om jeg gjorde det anderledes, kanskje? Jeg vet om andre som kjører HIT trening med en seks-split, men likevel er hver muskel i (hoved)aktivitet bare en gang pr uke.
Argumentene for at HIT fungerer er jo at det å rekruttere mest mulig av muskelen til utmattelse er good shit. Man skal virkelig få til å skade muskelen gjennom treningen, og da trengs det litt tid for å få til skikkelig restitusjon, gjerne en uke hvis en er flink til å trene hardt. Noen vil nok si at man bør trene hyppigere, for så å innimellom kjøre en lengre hvileperiode, det kan godt være. Evt bør man kanskje kjøre flere enn bare ett sett, men fokusere på å nå utmattelsen, mens andre mener at det ikke vil være bra rent helsemessig. Det kan også godt være at det er noe anderledes om man vil bli sterk i 1RM.
Jeg likt boken, jeg liker å prøve ut dette opplegget, men jeg skal være forsiktig med å hoppe frelst i det og si at HIT er det eneste som gjelder. Jeg mener at prinsippene har en del for seg, og at mange helt sikkert vil ha nytte av å benytte prinsippene i sine treningsopplegg. Spesielt nybegynnere, og spesielt de som har en pragmatisk innstilling til trening og tidsrbruk. Selv om nybegynnere uansett vil ha fremgang, så tror jeg at man ville fåt større fremgang ved å trene iht HIT prinsippene sammenlignet med tradisjonell 3-4x10 reps som man lærer på helsestudio.
Uansett, dette kommer an på hva man vil. Hvis man vil bli sterkere, bør man kanskje fokusere på det som erfaringsmessig gir størst fremgang i styrke, mens andre vil fokusere på det som gir størst fremgang i volum. Boken viser til personer som gjennom trening en gang pr uke har greid å ha fremgang i treningen over lang, lang tid, flere år, uten å måtte øke frekvensen. Belastningen har selvfølgelig økt underveis, noe som er relativt greit å kontrollere siden man jo trener til utmattelse innen en viss tid. Det er ikke dermed sagt at man blir uendelig sterk i benken, men man utvikler muskelens evne til å utvikle kraft over tid, noe som gjerne kan omsettes til annen bevegelse gjennom spesifik trening.
Dette ble veldig rotete. Hovedpoenget mitt er at ting som oftest har en tendens til å være ganske så nyanserte, og at boken presenterer kunnskap som helt sikkert mange vil ha godt av å ta høyde for når de legger opp treningen sin.