Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!
Hei.
Jeg synes det er flott og helt utrolig modig av deg
Men du kunne IKKE gjort det om du var en sylfide selv .
Det måtte være et tilbud om fellesskap og ikke en moraliserende pekefinger. Og jeg tenker at du kjenner deg selv godt nok til å vite hvordan mennesker reagerer på deg. HVilke gjorde at du hadde en trygghet og evne til å tilnærme deg en "fremmed" på en riktig måte.
Sterk overvekt er tungt å leve med psykisk og fysisk.
Det er det overhodet ingen tvil om.
En med så stor overvekt er ikke fornøyd med det innerst inne, det vet vi alle.
Det betyr ikke at man ikke kan være glad og fornøyd mye av tiden, fortrenging er en kjent og sterk mekanisme i oss, men overvekt er ikke bra for hverken selvbilde eller selvtillitt. Det kan gjøre en deprimert, selvfølgelig. Det kan skyldes psykiske vansker, selvfølgelig.
Og kan være dødlig....
Jeg er imponert!!
Nå tenker jeg at du er klok og sensitiv for måten du snakket med henne på. Bare det at du vil diskutere det her inne viser at du har reflektert mye rundt dette. Her har du blitt møtt med mange meninger, hvilke har bidratt til at du har tenkt frem og tilbake for derpå ha tatt et valg.
Det er få som tør å rekke ut en hånd.
En selvskader vil skade seg pga den indre smerten som kan føles noe lettere med litt fysisk smerte. Det er et problem som ikke du har startet, og det er litt drøyt å si at ditt initiativ kan få en annen til å kutte seg. Det kan jo føre til noen ekstra kutt fordi det ble litt mye følelsesmessig å deale med, men jeg tenker jo mer at det ble en unnskyldning til å kunne kutte seg igjen, enn årsaken (for det ligger inni kutteren).... Man kan jo ikke være redde for å bry seg fordi det kan føre til flere kutt. Kanskje litt omsorg fra noen etterhvert vil begrense kuttene?? Det er da ikke slik i psykiatrien at fortielse om problemene løser psykiske vansker. Og man vet da veldig godt at et fellesskap rundt problemene sine, være på likefot, er det som er løsningen....
Skal man f.eks få hjelp hos en psykolog så må man føle at man virkelig blir forstått.
Gruppeterapi er vel anvendt som behandling.
Dette forumet er jo en form for gedigen gruppeterapi hvor man anonymt kan være personlig innenfor et begrenset område. Vekt og kosthold på godt og vondt. Jeg vil ikke kjenne igjen noen av dere selv om dere har sagt høyde og vekt, såpass stort er da Norge, og nok folk med mye overvekt...
Du har tilbydt et menneske et fellesskap som hun kan klare å ta imot. Kanskje er hun ikke rede, men jeg er helt sikker på at hun vil ta det som en omsorgsopplevelse fordi du er du
Jeg håper dette er starten på et fantastisk vennskap
Og ønsker henne hjertlig velkommen hit til dette utrolige forumet.
Selv om jeg er junior..
Jeg vil bare påpeke at kutting er ikke det samme som suicidalitet. Selv om noen også kan bli/være det. Det er forferdelig å leve tett på mennesker med alvorlig psykiske vansker, en stor stressfaktor (som også kan være en årsak til overvekt hos de pårørende...kremt..jamf. stress og overvekt.) Selv om man er i kronisk stress for at det skal gå gæernt med de man er glad i, så vil jeg likevel mene at å møte noen som forstår, er det viktigste man kan møte når livet er utfordrene. OM man selv er syk eller pårørende.

|