Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo
Denne youtube-videoen du la ut på første side, som skulle nevne alle disse folkeslagene som hadde levd vegansk, nevne gladiatorer og romerske soldater. Gladiatorene omtales som de "sterkeste mennene i historien". Han nevner ikke at dette var kriminelle, som ble tvunget til å sloss som et alternativ til dødsstraff. Hva de hadde tilgang på av mat var vel ikke akkurat det de valgte selv.
Hvis du ser dette foredraget av Loren Cordain, en av de mest annerkjente steinalderforskerne i verden, så går han gjennom kostholdet til alle de kjente urbefolkningene, og ser hva som har vært de største matkildene opp gjennom tidene.
http://www.youtube.com/watch?v=5dw1MuD9EP4
Spoiler: Det finnes ikke en eneste urbefolkning som lever 100% vegetabilsk!
Når det kommer til denne ekstremdietten du selv driver på med, der du lar fett og protein, de to essensielle makronæringsstoffene, få 5% av det totale energiinntaket, så kan jeg ikke si annet enn at dette er tull og tøys. Å påstå at mange populasjoner har spist slik i titusener av år, og at dette er det sunneste er faktisk ganske drøyt!
Et vegansk kosthold vil i 100% av tilfellene føre til mangel på vitamin B-12, i mange tilfeller kan du få problemer med vitamin-A, og med et så lavt fettinntak så vil du med stor sannsynlighet også få problemer med vitamin D, E og K.
De aller fleste karbohydratkildene inneholder over 4% av energien fra protein, så å innta bare 5E% fra protein er rett og slett umulig med mindre du lever på rent sukker.
Den eneste befolkningen som spiser noe i nærheten av det du beskriver, er de aller fattigste populasjonene i u-land. Og hva er de største, ernæringsrelaterte problemene i disse landene? PEM! (Protein energy malnutrition). Sykdommer som kwashiorkor er svært utbredt, og dette skyldes proteinmangel.
Fettmangel, spesielt i barndommen, kan gi opphav til en haug med neurodegenerative sykdommer, da hele nervesystemet er superavhengig av fettsyrer for å utvikles.
Dette er det jeg studerer, og bruker mye av fritiden min på å lese alternativ faglitteratur, så ikke prøv å påstå at jeg ikke har sjekket ut flere synspunkt, for der kommer du ikke særlig langt.
Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?
|