Har den siste måneden vært ganske forvirret og oppgitt. Og nå skriver jeg her i håp om at noen kan få orden på tankene mine, og kanskje hjelpe meg med noen svar og avgjørelser.
jeg begynte på lavkarbo for første gang i januar. Før det hadde jeg omtrent ikke hørt snakk om det. Jeg var også til legen og fikk sendt inn søknad på slanke operasjon, siden jeg bare legger mer og mer på meg. Og ikke har klart å slanke meg. Hadde da bmi på 45 om jeg ikke husker feil.
Jeg satte i gang med den ganske fremmede kosten - fett og lite karber, og mye proteiner.
Og ting skjedde sakte men sikkert. Jeg gikk ned fra 120 kg til rundt 112kg frem til april. Og jeg følte at jeg mestret dette. Jeg lagde god mat, og var aldri sulten. Kjørte meg litt fast, og gikk ikke lenger ned, så jeg gikk over til å bruke mindre fløte, funlight og søtning..
Men så kom et bryllupp, bursdager, osv osv osv og jeg falt helt av lasset. det ble vanlig mat, og kaker...
Så kom skyldfølelsen og forvirringen. Skulle jeg fortsette på lavkarbo, eller prøve en mer "vanlig" form for slanking? Jeg diskuterte med forskjellige, men fant liksom ikke svar på dette. Så ble det sånn halvveis -- litt vanlig mat, litt lavkarbo, men ikke riktig noen av delene.
Og det ble vanskelig å leve etter lavkarbo, f.eks med min kjærestes familie på hytten hvor det er trangt og lite, og ikke plass til at jeg skulle stå og lage min egen frokost. da ble det brød og vanlig mat der.
Savnet etter brød har også vært stort, bakte et lavkarbo brød men det var IKKE godt.
Nå siste ukene så har jeg spist vanlig men grovt brød ( ser etter den skraverte rundingen på posen) , med ost, skinke, agurk, tomat, leverpostei, og noen ganger syltetøy på ristet brød som er alt for godt. jeg har spist frukt, masse jordbær med fløte ( og jordbær er ikke bra på lavkarbo pga det høye innhold av karber), druer, melon, masse godt nå frem mot sommeren. Iskrem, sukk , masse sommermat som ikke er lov. potetsalat, waldorfsalat .... nam ..
Men jeg KAN ikke dette med å spise sunt, lage sunn mat. Jeg vet ikke hva jeg skal kjøpe. Bruker en evighet og kikker etter grønne nøkkelhull. Leter etter hvilke yoghurter som har lite fett og sukker, leter etter middager.... Finner ikke ut hvilke brød som er bra ... Og blir ganske fortvilet siden jeg føler jeg ikke får det til. Er så vant med å kjøpe halvferdig mat, gjorde alltid det før. Før lavkarbo.
Så jeg er forvirret og fortvilet, føler at jeg ikke gjør noe rett, og at jeg misslykkes.
kan man leve på lavkarbo men spise vanlig grovt brød?? kan jeg kose meg med pisket krem og jordbær? vkan jeg spise krem jeg får servert med sukker i - eller ødelegger jeg hele lavkarbo greien da? Hva med frukt, er det helt forbudt?
Jeg begynte strengt, på ketolyse, og skaldeman ... og satte høye krav til meg selv og var streng på hva eg kunne spise. Men lavkarbo finnes jo i mildere varianter også ....
kan jeg kombinere på noe vis? Ungå poteter, pasta og ris - men spise brødskiver noen ganger, bær, deserter, en sommeris ?
Lavkarbo er det eneste jeg KAN - som jeg har fordypet meg i, og som jeg har fått så mye innputt om her på forumet .
men nå er jeg forvirret ... Ble langt dette, men kommer fra hjertet .
Need help folkens