Sv: Vegetarianer - går dette?
Opprinnelig lagt inn av alpro, her.
Heisann! Etter å ha lest mye om de helsemessige gevinstene med et lavkarbo-kosthold, er dette noe jeg virkelig vil vurdere å legge om til. Et problemet jeg dog se dukke opp er at jeg er vegetarianer (noe jeg har vært i 8 år og kommer til å fortsette med). Går det an å leve med et lavkarbokosthold og være vegetarianer samtidig? Det er jo veldig mange ting jeg ikke spiser som jeg ofte ser komme opp som bra mat. Vil det fungere bra med mye quorn-produkter?
Håper noen kan hjelpe meg, hadde vært veldig takknemlig for svar!
Henter oss tilbake til utgangspunktet jeg. :-) Er ekstremt fraværende for tiden, men gledelig å titte innom å se at det finnes flere som meg!
Så ja, alpro, det er absolutt mulig å kombinere vegetar+lavkarbo. Jeg har vært lavkarbo etter teorien så-lite-karbo-som-mulig siden april i fjor. På ni mnd gikk jeg ned rundt 30 kilo, og alle prøver viser at jeg får i meg det som trengs.
De store utfordringene er a) fett, b) protein og c) variert. Jeg spiser mye fetaost og mozzarella (revet, som er uten animalsk løpe og fersk, som dessverre antakelig ikke har mikrobiell løpe) samt bønner o.l. (mer enn hva lavkarbo strengt tatt anbefaler) for å dekke opp a) og b).
Når det kommer til å spise variert handler det vel så mye om fantasi og ork/tid som mulighetene. Ellers finnes det faktisk kokebøker for oss også! (Kryss i taket!) Har selv denne av Rose Elliot, som jeg snublet over i London i fjor. Dessverre er den komplett fri for fristende bilder, men oppskriftene er greie og det meste av ingredienser finnes her også.
Den aller største utfordringen er uansett det sosiale. Folk rundt meg blir gjerne fjerne i blikket når jeg påpeker at jeg er veggis, når jeg legger til lavkarbo forsvinner blikket helt. Jeg har heller ikke ennå opplevd en eneste hotellkokk som virkelig har maktet å gi meg en matopplevelse som har tilfredsstilt begge forholdene...

|