Sv: Hvordan opplever du trening på lavkarbo?
Jeg opplever treningen slik: De første 4 ukene: Totalt jævlige, helt tom, null giv, ille nok å gå. Da skal man heller ikke trene, det er trening nok for kroppen å omstille seg. Etter 5 uker: Normalt trøkk, som på glykogen.
Etter 6 uker: Eksplosjon av energi (kommer ikke syra snart?) eksplosivere og langt mer utholdende enn noensinne. Løfter tyngre, og løper lengre og raskere.
Etter 2 år: Var det ikke noe som het melkesyre...en gang i tiden??
Nesten sånn. Jeg skal ikke ljuge og si at jeg aldri får syre, for det FÅR jeg, men det er et faktum at jeg kan løpe mye raskere i brattere bakker og lengre før syra kommer, og den kommer smygende, sakte. Før så kom den ganske kontant og med full kraft, det skjer ikke lenger. Når bakken er ferdig så forsvinner den rimelig kjapt.
Forklaringen er enkel: Trening på lavkarbo tvinger kroppen til å lage enda fler mitokondrier, og langt større en før, det er naturlig fysiologi. Kroppen får nok fett og ketoner, noe som vil øke maxpuls. Vanligvis synker den med alderen. Når jeg var 29, var max 197. Når jeg var 39 og spiste høykarbo lå maxpuls på 191.
Den har gradvis steget mens jeg har gått på lavkarbo, siste målingen nå var på 249. Vet ikke om det øker utholdenheten, men det er uansett det som har skjedd hos meg. Har aldri hatt vektproblem, men gikk over på LCHF (strikt) fordi jeg håpet det kunne gi bedre effekt på trening. Ligger på 20-40 gram karbo pr dag.
Sist redigert av BitTorres : 23-05-11 kl 09:45.
|