Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av dydde, her.
Ok så du mener ikke cellene våre trenger glukose?
Joda, cellene våre trenger 8 forskjellige sukkerarter for å være helt nøyaktig, og alle er derivater fra glukose, som kan lages fra karbonskjelettet til glukogene aminosyrer og fra glycerol (=triglyserider = fett).
At cellene våre trenger glukose betyr på ingen måte at vi er nødt til å spise glukose, men det kan være avlastende for leveren dersom vi får i oss litt fra kosten.
Jeg mener dog at cellene våre trenger tilførsel av 8 aminosyrer (valin, isoleucin, leucin, lycin, methionin, fenylalanin, threonin og tryptofan), og i enkelte tilfeller også histidin og arginin.
Jeg mener også at cellene våre trenger tilstrekkelig tilførsel av enkelte fettsyrer, og da mener jeg ALA, LA, AA, EPA, DHA og kolesterol. Av disse kan du finne ALA og LA fra vegetabilske kilder, men da fra andre kilder enn frukt (bl.a. nøtter, korn).
Jeg mener også at cellene våre trenger tilførsel av vitaminer, og deriblant kobalamin (B12) som du enkelt og greit ikke får i deg uten å innta animalsk mat.
Opprinnelig lagt inn av dydde
Jeg ville spise absolutt optimalt slik jeg kunne yte best og få best helse. Så jeg hadde perioder hvor jeg kuttet ut melkeprodukter pga Kwasniewski og andre lavkarbo folk sa det kunne være problem om jeg reagerte så jeg hadde det kun en gang på 7 dager i en lang periode, ble ikke bedre for det. Da brukte jeg bacon, ghee og mest lard til å steke i. Jeg kunne spise 20 eggeplummer til dagen uten eggehviten pga eggeplummer spesielt skulle være helt fantastisk sammen med lever som jeg også spiste daglig. Jeg prøvde alt fra veldig lite karbo til 120gram karbo til dagen. Jeg prøvde å holde protein til ikke mer enn 150gram til dagen maks, pga ble alltid fortalt at det var fett som skulle være det soleklart meste og beste. Som karbo brukte jeg ofte poteter siden det skulle være den beste karbo kilden. Fiber var jo ikke bra mente mange av lavkarbo folka. Etter en god stund så måtte jeg bare innse at lavkarbo nyttet ikke.
Så du kuttet ut melkeprodukter, men fortsatte å spise det en gang i uken?
Du spiste lever hver dag? Sjekket du noen gang vitaminstatus, for dette plasserer deg i risiko for A-vitaminforgiftning, noe som kan forklare de symptomene du beskriver.
Hvem er det som anbefaler å spise 20 eggeplommer om dagen? Jeg kjenner ikke til noen som anbefaler noe annet enn å spise hele egg. Eller, jeg kjenner til mange som anbefaler å bare spise eggehviten, men dette er fordi de er redde for fettet i plommen.
Den beste kilden til karbohydrater har alltid vært, og vil alltid være grønnsaker og frukt. Hvem har sagt at potet er den beste karbokilden?
Kan vi bare konkludere med at du virkelig ikke satte deg inn i hva denne dietten din gikk ut på. Du fulgte en diett som du trodde var en vanlig lavkarbodiett, men som egentlig var små utdrag som du overdimensjonerte til de grader. Du hørte om enkeltmatvarer som skulle være bra, og dermed så spiste du vannvittig mye av disse (ref: eggeplommer og lever).
Hvis dette er din form for lavkarbodiett, så er jeg ikke særlig overrasket over at det ikke fungerte for deg...
Du har jo helt åpenbart manglende kunnskaper innen elementær fysiologi og biokjemi, så hvorfor jeg gidder å diskutere dette med deg midt i eksamenstiden skjønner jeg egentlig ikke. Håper folk som leser denne tråden har fått med seg alle hullene i argumentasjonen din, og at ingen følger disse vannvittige rådene dine.
Det eneste som er verdt å ta med seg fra din argumentasjon er poenget om at man bør gå til kildene og gjøre seg opp en mening utifra disse, og ikke utifra andres tolkninger av disse. Ironisk nok har du tydeligvis ikke fulgt dette rådet selv.
Forresten: Dersom du spiste "lavkarbo" fra du var 18-22, og nå er 25, så betyr det at du hadde spist lavkarbo i 4 år før du meldte deg inn i forumet her. Med tanke på de første postene dine, som etter hva du sier ble skrevet etter at du hadde "ødelagt nok av livet mitt til at jeg kunne fortsette mer", så hadde du ikke skjønt særlig mye på disse 4 årene.
Sånn, nå skal du få trolle videre i fred, så skal jeg heller gå å lese til eksamen 
|