Sv: ADHD barn og lavkarbo
Så flott at du har funnet det som virker for deg, ingenting er bedre enn det.
Barn med ad/hd er like forskjellige som barn som ikke har ad/hd, samt at det finnes grader av diagnosen.
Noen er aggresive og oppfarende, andre er stille, innesluttet, engstelig, noen har alt. Og det er forskjell på gutter og jenter.
Noen reagerer voldsomt på sukker og e-stoffer, andre reagerer overhodet ikke, akkuratt som med andre barn.
Her er det viktig å prøve å feile å se hva som fungerer for akkuratt sitt barn.
Man kan heller ikke bruke samme metoder på ad/hd barn, man må bli kjent med personen akkuratt som med andre barn og finne ut av hva de reagerer postitivt og negativt på.
Noen tåler medisinene godt andre ikke, noen virker de ikke på andre virker de utmerket på.
Akkuratt som ved andre typer medisiner, vi er alle forskjellige.
Ritalin vil virke som speed på barn som ikke har ad/hd eller null virkning i følge bupa og legene hans. Men ved et barn med ad/hd vil det hjelpe barnet med å få bedre kontroll på kroppen, tankene og konsentrajson, hvis de responderer som de skal på Ritalin, eller de vil overhode ikke merke forskjell.
Mange som responderer på ulike dietter, både med og uten medisiner.
Noen fungerer veldig godt med tilrettelagt læring og en til en uten medisiner, andre MÅ ha medisiner i tillegg.
Min sønn er av den sistnevte. Han må ha begge deler, vi har prøvd det meste.
Har lyst til å la han prøve lavkarbo, men hittils har han blånektet.
Dette er også en gutt som har vært underærnert fra han var 1.2-3 år, gikk gradvis, siden han ikke ville ta til seg fast føde. Legene tok meg ikke alvorlig inntil en lege på helsestasjonen tok grep etter å ha hørt på meg og undersøkt han. Han var altfor tynn og utstående mage. Endelig hjelp å få. Så jeg kødder ikke med maten hans om han ikke vil selv.
Han har et lite variert kosthold, det går i de samme matvarene, men det inneholder grønt, kjøtt, ris og pasta og han er normalvektig og hans verdier som blir sjekket en gang i året er fine.
Så jeg stresser ikke med han ang. kosthold og kan ikke tvinge han. Han ser hva jeg spiser og får hetta av alt fettet. Han er nysgjerrig ofte, hvis det kommer gode lukter etc... Og han smaker, men ender med å spytte det ut.
Har tenkt å snikinnføre der jeg kan, men å ta fra han polarbrødet (som er det eneste brødet han vil ha) kommer ikke til å skje i følge han, hehehe.. Ikke får jeg ta bort risen og pastaen heller, da dette er det beste han vet, ei heller lefsa til tacoen. Han får nestne panikk ved tanken. ( vi snakket om det hva det ville innebære) Håper jeg får det til etterhvert, som ett supplement til medisiner og eget læringsopplegg (det han får, pga budsjettet i kommunen)
Man må prøve å feile å finne ut av hva som passer for seg hvis man har diagnose eller for sine barn, for ingen med ad/hd er like.
|