Sv: ADHD barn og lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
På http://www.wendel.no/ADHD%20og%20Ritalin.html finnes mye informasjon. Det virker som om vedkommende som er ansvarlig for siden har referansene i orden. Food for thought...
Følgende er sakset fra nevnte side:
Diagnosen "AD/HD" (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder)
Diagnosen oppstod ved håndsopprekking på årsmøtet 1987 i den amerikanske psykiaterforeningen. Det finnes ingen fysiologiske bevis. Diagnosen settes ut fra observasjon og er en subjektiv betegnelse på atferd som finnes hos mange barn, som f.eks. uro og manglende konsentrasjon.
Hvis barnet ditt har fått diagnosen ADHD, får du høre at det er viktig med "tidlig behandling", hvis ikke risikerer barnet ditt å bli kriminell eller rusmisbruker. Det forholder seg faktisk stikk motsatt. De som siden barnealder er blitt satt på Ritalin, har større risiko for å bli avhengig av amfetaminpreparater og for å havne i kriminalitet. Dette sier dommer Paul Conlon til avisen The Daily Telegraph (26.04.2007). Han har sett utallige eksempler på ungdommer som er blitt gitt Ritalin siden de var små og deretter utviklet kriminell løpebane.
http://www.news.com.au/dailytelegrap...007132,00.html
Dagbladet har hatt to reportasjer i februar i år (2011) om to ungdommer som begge har gått på slike midler (Ritalin, Concerta). Den ene ble psykotisk og fikk livet ødelagt. Norsk Pasientskadeerstatning innrømmet at det kunne skyldes medisinene. Den andre unggutten døde etter hjerteinfarkt, en mulig virkning av metylfenidat. Flere tilsvarende eksempler finnes. Tusener er døde av hjertesvikt på verdensbasis etter foreskreven bruk av metylfenidat.
Likevel fortsetter BUP, skole, leger og helsemyndigheter å anbefale det de kaller medisinering av ADHD.
Bør du stole på dem?
-
Min mann jobbet mange år i kriminalomsorgen og har hatt tett kontakt og oppfølging av de ansatte. Veldig mange har fått diagnose i fengeselet og har fått et nytt liv. Samtlige sier at hadde de fått diagnose og hjelp som små så er de sikker på at de ikke hadde havnet der de er i dag. De søkte etter selvmedisinering, havnet på skråplanet, ble alltid sett på som et problembarn i skolen og familien, ikke fullført skolegang. Undersøkelser viser som sagt at 1 av 4 insatte blir diagnotisert og medisinert.
Bupa prakket aldri på oss medisiner, men de sa at når vi ser at det vi selv prøver ut ikke virker, så må vi se forbi vår egen overbevisning og la barnet prøve. Noe vi måtte, vi prøvde uten medisiner i 1 år og gutten vår ble verre og verre. Vi bet i det sure eplet og startet med lave doser med ritalin og vi fikk en total ny og lykkelig gutt. Vi måtte øke litt og litt ettersom han ble eldre. Nå er han 12 år og når han ikke er på skolen, så er han med å bestemme om han vil ta medisinen selv etter hvordan han føler seg og hva planen er for dagen. I hverdagen er siste dosering kl 12.00 på skolen, da holder det akkuratt til han er ferdig med leksene. På ettermiddagen får han ingenting, så her tar vi det kun ved behov, som da er skoledagene. I ferier er det hipp som happ og vi kutter ned på dosen enn når han går på skolen om han vil ha medisiner.
De er på årlige kontroller med EKG, blodprøver, blodtrykk etc nettopp for å fange opp uregelemessigeheter. De fleste som har omkommet ved bruk av ad/hd medisiner har vist seg å hatt en hjertefeil som de ikke visste om. Derfor er denne årlige sjekken viktig og obligatorisk.
Før i tiden så trodde man at man vokste ad/hd fra seg og barn ble tatt av medisiner når de var ca 16. Det sier seg selv at det vil gå galt. Da søker de etter selvmedisinering og havner på skråplanet. Ifølge de leger og spesialpsykologene vi har hatt kontakt med på sykehus og bupa bekrefter dette.
Et annet stort problem de slet med var at barn fanges for sent opp og kommer i behandling for sent. Ofte i ungdomskole årene og de har da "mistet" mange år på skolebenken.
De forklarte også grunnen til at det er oppblomstring av ad/hd.
Saken er at de har alltid vært der, men at man nå har mer kunnskap og er flinkere til å fange opp de som sliter, men ennå er det mange som blir fanget opp for sent, noe pga de ikke er lett å fange opp, da spesielt jenter og så er det foreldre som ikke vil ha diagnose på barnet og det hjelper ikke barnet overhodet.
Mange typer medisiner kan man dø av eller få alvorlige bivirkninger fra. Wafarin (Marevan) er en av disse. Dette redder flere liv hvert år, men tar også liv. Dette er en livsviktig medisin, men fjerner de denne fordi det er noen som dør hvert år, så kommer flere til å dø pga de ikke får den.
Jeg er overhodet ikke glad i medikamenter, verken paracet eller ritalin. Brukes kun når man må. Men jeg tar paracet når smertegrensen min er nådd, jeg må ta blodfortynnende medisiner ved lange fly/bil reiser, selv om jeg ikke vil, men jeg vil heller ikke ha blodpropp, sjansen for å få blodpropp er større enn at det skal skje noe med at jeg tar sprøytene. Finnes det alternativer så prøver man det, men er ikke alltid man har alternativer, og der det er alternativer er det ikke hos alle det fungerer,selv etter å ha prøvd det meste.
Men at mange mennesker med ad/hd har større utfordringer enn vanlige barn både psykisk og sosialt er det ikke tvil om og mange vil falle utenom fordi de føler seg annerledes og kan da lettere velge feil valg. Lett å skylde på medisinen da. Medisinene er der til å dempe symptomene, de fjerner dem ikke.
|