Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-11, 15:47   #32
Anitave
Medlem

Medlem siden: Jun 2004
Alder: 48
Anitave er ny på veien

Sv: ADHD-barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Jeg, min bror og andre voksne jeg kjenner tar ritalin, hvor har du det fra at det ikke er godkjent fra voksne?? Jeg har gått på Ritalin i 2 år og har ikke noen avhengighet av det, når jeg er på ferie tar jeg det ikke, og noen ganger glemmer jeg det... Aldri følt meg avhengig av det..

Jeg tar 20 mg 3 ganger daglig

Tatt fra http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=32201

Til deg som er over 18 år og bruker Ritalin, Medikinet eller Equasym i behandling av ADHD. Fra 1. februar 2011 gjelder nye blåreseptregler for voksne som bruker metylfenidat (Ritalin, Medikinet eller Equasym) i behandling av ADHD:
· Blåresepter på metylfenidat som legen skriver etter 1. februar, er bare gyldige dersom du har fått innvilget individuell refusjon fra Helseøkonomiforvaltningen (HELFO). (Blåresepter som er skrevet ut før 1. februar 2011, kan brukes så lenge resepten er gyldig).

Hva betyr dette for deg som pasient?
Dersom du er over 18 år og bruker metylfenidat (Ritalin, Medikinet eller Equasym), bør du kontakte legen din og drøfte om du skal fortsette med metylfenidat.
Dersom du og legen er enige om at du bør fortsette med metylfenidat, må legen søke individuell refusjon.
Legen sender søknaden til HELFO og HELFO sender brev til deg om avgjørelsen de har tatt.

• Alle leger kan skrive søknad om individuelle refusjon, men det må stå i søknaden hvilken
    spesialist som har startet behandlingen med metylfenidat.
  • Behandlingen må være startet opp av spesialist innen psykiatri, nevrologi eller tilsvarende sykehusavdeling. (Behandlingen kan også startes av spesialist i barnesykdommer eller barne- og ungdomspsykiatri når pasienten er under 23 år).

Bakgrunn
De europeiske legemiddelmyndighetene har vurdert nytte og risiko ved bruk av metylfenidat til behandling av ADHD. Det viste seg at Norge var det eneste landet i EU/EØS som hadde godkjent bruk av metylfenidat (Ritalin) til voksne. Siden det er begrenset dokumentasjon med hensyn til sikkerhet og effekt hos voksne, bestemte EUs vitenskapelige legemiddelkomité (CHMP) at metylfenidat ikke lenger skal være godkjent fort behandling av ADHD hos voksne.
Mange pasienter berøres
Tall fra Reseptregisteret viser at 8000 personer over 18 år behandles for ADHD med Ritalin, Medikinet eller Equasym. Dersom slik behandling skal videreføres og betales av det offentlige, må det søkes om individuell refusjon for den enkelte pasient.
Overgangsordning
Forhåndsgodkjent refusjon oppheves 1. februar 2011. Dette innebærer at blåresepter som er skrevet ut før denne datoen kan ekspederes så lenge reseptene er gyldige. Blåresepter som er utstedt etter 1. februar 2011 er ikke gyldige uten at det foreligger vedtak om individuell refusjon.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat