Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 00:48   #58
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Uten at denne diskusjonen skal ta samme retning som den andre, hvilke befolkninger/populasjoner har levd på et kosthold som likner på det du snakker om?

Det finnes ingen urbefolkninger som lever 100% vegetarisk. (ref: Cordain)

Det finnes gode bevis for at menneskets hjerne skilte seg fra de andre primatenes hjerne i det vi begynte å innføre langkjedede omega3-fettsyrer fra animalske kilder i kostholdet i vesentlige mengder. Her snakker vi om EPA, DHA og DPA, hvorav DHA har hatt mest å si i forhold til utvikling av hjernen.

Du dekker heller ikke behovet for protein med et slikt kosthold. Det basale proteinbehovet er jevnt over godt etablert som 0,8g/kg kroppsvekt, og dersom inntaket består av lavkvalitets vegetabilsk protein, øker behovet betraktelig.

Enkelte vitaminer, som A-vitamin, vil du slite kraftig med å få i deg nok av, og B12 får du ikke i det hele tatt uten animalsk mat.

Men aller først, hvilke kjente populasjoner har levd på et slikt kosthold?

Me tanke på dine vitamin anbefalinger så vet jeg ikke hva nok betyr. Som sagt folk som har levd på dette kostholde i 5-35 år har fantastiske blodprøver.
Som jeg refererte til tidligere ang B12.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-E...6276937&sr=8-1

Could it Be B12 er en bok skrevet av en hard core kjøtt spiser. Der viser de at minst like mange som spiser kjøtt har B12 mangel, kanskje mer. At man får B12 fra kjøtt viser seg nesten å være en myte.

Jeg vet at de som lever denne livsstilen her med de anbefalingene jeg kommer med har aldri slitt med for lite protein, vitamin eller mineraler. De trenger heller ingen supplementer utenom B12. Som ikke helt kan sies når det gjelder andre sider som promoterer f.eks lavkarbo hvor protein pulver, vitamin kapselr blir solgt i hytt å gevær.

Når det gjelder folk som har spist på den måten som Dr McDougall sier, altså basert på stivelse, ris, poteter osv.

Starches Consumed Throughout History
Barley – Middle East for 11,000 years
Corn (maize) – North, Central, and South America for 7,000 years
Legumes – Americas, Asia, and Europe for 6,000 years
Millet – Africa for 6,000 years
Oats – Middle East for 11,000 years
Potatoes – South America (Andes) for 13,000 years
Sorghum – East Africa for 6,000 years
Sweet Potatoes – South America and Caribbean for 5,000 years
Rice – Asia for more than 10,000 years
Rye – Asia for 5000 years
Wheat – Near East for 10,000 years

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat