Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 00:52   #61
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Uten at denne diskusjonen skal ta samme retning som den andre, hvilke befolkninger/populasjoner har levd på et kosthold som likner på det du snakker om?

Det finnes ingen urbefolkninger som lever 100% vegetarisk. (ref: Cordain)

Det finnes gode bevis for at menneskets hjerne skilte seg fra de andre primatenes hjerne i det vi begynte å innføre langkjedede omega3-fettsyrer fra animalske kilder i kostholdet i vesentlige mengder. Her snakker vi om EPA, DHA og DPA, hvorav DHA har hatt mest å si i forhold til utvikling av hjernen.

Du dekker heller ikke behovet for protein med et slikt kosthold. Det basale proteinbehovet er jevnt over godt etablert som 0,8g/kg kroppsvekt, og dersom inntaket består av lavkvalitets vegetabilsk protein, øker behovet betraktelig.

Enkelte vitaminer, som A-vitamin, vil du slite kraftig med å få i deg nok av, og B12 får du ikke i det hele tatt uten animalsk mat.

Men aller først, hvilke kjente populasjoner har levd på et slikt kosthold?

Glemte å tilføre en ting. Du har rett at det som kanskje er dokumentert ialefall i følge de tallene jeg presanterte så stemmer det at de ikke har vært 100% vegeterianere. Jeg vet at en sjelden gang(1-5%) spiste de noe kjøtt for å unne seg noe godt å kose seg, det samme som vi går å kjøper en minde sjokolade. Med andre ord ikke sunt, men de gjorde det.

Lenger tilbake er jeg ikke sikker, jeg skal lete litt. 2 sec, husker det ikke i hodet sånn spesifikt.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat