Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 08:12   #69
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Graham med sin 80/10/10 filosofi får like mye pepper av USA`s råd for mat, som lavkarbo får i Norge. Antagelig fordi de som sitter i rådet er kjøpt og betalt av de forskjellige industrikonsern. Grahams tanker om rå mat, betyr at industriforedlingen ikke får sine penger, noe som er fy fy. Det er like mange toppidrettstjerner på 80/10/10 som på lavkarbo - i praksis null prosent. En av dem trente visst sammen med Lance Armstrong - om begge var dopet er uvisst - men han vant aldri noen store konkuranser.
Jeg tror fordelen med sånn mat er at den er ren, akkurat som på lavkarbo. Graham mener imidlertidig at kjøtt er det absolutt verste et menneske kan spise, og der står vi ganske steilt imot. Som innehaver av blodtype 0 må jeg si at jeg hadde omkommet rimelig kjapt om jeg ikke kunne få spist kjøtt. Michel Blomgren, svensk blogger, gikk fra zero carb til 88/5/10 dietten. Men han spiser en del behandlet mat, som raffinert sukker og sirup. Blir han slankere på en sånn diett? Han sluttet på lavkarbo fordi han mente det ikke "funket". Men han spiste en veldig dårlig lavkarbo diett, den besto nesten utelukkende av stekt kjøttdeig med fett.

Jeg tror mange mennesker som går på lavkarbo, som opplever at den ikke "funker", har feil kosthold. For meg er lavkarbo ren mat. Den skal være variert, og økologisk så langt det går. Grønnsakene skal være både rå og kokte. Det går fint å hive i seg 1 kg grønnsaker pr dag og likevel holde seg under 20 karbo om man ønsker det. Personlig er jeg ikke det minste redd for karbohydrater, og spiser det jeg merker kroppen vil ha. Nøtter er noe den ikke vil ha, men bær er den glad i. Frukt er den ganske så likegyldig til. Men kjøtt og fisk i alle former, o la la. Sånn har jeg vært siden fødselen av.

Veganere MÅ stort sett ha B12 tilskudd, og tilskudd av omega 3 og 6, og helst kokosnøtt olje tilskudd. Grunnen er simpelthen at i frukt og grønnt finnes det ikke B12, og med vår korte tykktarm har vi heller ikke nok bakterier som kan gjære frem en slags erstatning. Ergo: B12 tilskudd er livsnødvendig.
Jeg anser at en diett som ikke gir alle vitaminer og mineraler som vi trenger, er en diett som ikke er korrekt, men som det fint går an å leve på, om man tar tilskuddene.
Jeg hadde rimelig god peil på Doug Graham da jeg valgte å starte på LCHF, fordi Paleo tanken - å følge sesongen med mer bær og grønt på sensommeren - virket mer fornuftig en Grahams tanker om at vi er hårløse aper. En grundigere sjekk av dette bekreftet at vi ikke er aper, fysiologisk sett. Men at vi kan leve på det, og at noen også føler seg mer vel på det, er bevist.

Jeg liker å leve nesten Paleo (fløte og rømme er ikke Paleo, men skitt au), noen liker å leve 80/10/10. Jeg velger å respektere Dydde`s valg, men MIN kropp hadde blitt ødelagt av en kost med så lite fett og så mye fruktose.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat