Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 09:50   #72
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Me tanke på dine vitamin anbefalinger så vet jeg ikke hva nok betyr. Som sagt folk som har levd på dette kostholde i 5-35 år har fantastiske blodprøver.
Som jeg refererte til tidligere ang B12.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-E...6276937&sr=8-1

Could it Be B12 er en bok skrevet av en hard core kjøtt spiser. Der viser de at minst like mange som spiser kjøtt har B12 mangel, kanskje mer. At man får B12 fra kjøtt viser seg nesten å være en myte.

Jeg vet at de som lever denne livsstilen her med de anbefalingene jeg kommer med har aldri slitt med for lite protein, vitamin eller mineraler. De trenger heller ingen supplementer utenom B12. Som ikke helt kan sies når det gjelder andre sider som promoterer f.eks lavkarbo hvor protein pulver, vitamin kapselr blir solgt i hytt å gevær.

Når det gjelder folk som har spist på den måten som Dr McDougall sier, altså basert på stivelse, ris, poteter osv.

Starches Consumed Throughout History
Barley – Middle East for 11,000 years
Corn (maize) – North, Central, and South America for 7,000 years
Legumes – Americas, Asia, and Europe for 6,000 years
Millet – Africa for 6,000 years
Oats – Middle East for 11,000 years
Potatoes – South America (Andes) for 13,000 years
Sorghum – East Africa for 6,000 years
Sweet Potatoes – South America and Caribbean for 5,000 years
Rice – Asia for more than 10,000 years
Rye – Asia for 5000 years
Wheat – Near East for 10,000 years

Nok i denne sammenhengen betyr nok til å unngå mangeltilstander, og denne grensen er individuell.

Alle som spiser vegetarisk uten å ta B12tilskudd får B12-mangel. Hvis du får B12-mangel og samtidig spiser animalsk mat, ligger det en malabsorbsjon til grunn, og da snakker vi ikke lenger om friske mennesker.

De som promoterer lavkarbo pusher såvidt jeg vet ikke kosttilskudd. Det eneste unntaket er en mineraltablett for de som skal følge ketolysekuren, men spiser du variert nok (inkluderer innmat i kostholdet osv), så er det unødvendig. Proteinpulver er hvertfall unødvendig.

Denne listen din sier vel ikke noe mer enn når de ulike stivelseskildene bla tatt i bruk, og det er jo kjent kunnskap. Jeg klarer hvertfall ikke å lese utifra den listen om det eksisterer/har eksistert noen populasjon som har levd på din type kosthold.
At poteter ble spist i søramerika for 13000 år siden sier ingenting om den totale dietten deres.

Når det gjelder de urbefolkningene vi kjenner til i dag, så har de hatt et kosthold som består av i gjennomsnitt ca 69% animalsk og 31% vegetabilsk. Denne fordelingen varierer fra 99-1 (eskimoene) til 24-76 (Gwi).

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat