Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 13:25   #77
dydde
Sperret

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 39
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Nok i denne sammenhengen betyr nok til å unngå mangeltilstander, og denne grensen er individuell.

Alle som spiser vegetarisk uten å ta B12tilskudd får B12-mangel. Hvis du får B12-mangel og samtidig spiser animalsk mat, ligger det en malabsorbsjon til grunn, og da snakker vi ikke lenger om friske mennesker.

De som promoterer lavkarbo pusher såvidt jeg vet ikke kosttilskudd. Det eneste unntaket er en mineraltablett for de som skal følge ketolysekuren, men spiser du variert nok (inkluderer innmat i kostholdet osv), så er det unødvendig. Proteinpulver er hvertfall unødvendig.

Denne listen din sier vel ikke noe mer enn når de ulike stivelseskildene bla tatt i bruk, og det er jo kjent kunnskap. Jeg klarer hvertfall ikke å lese utifra den listen om det eksisterer/har eksistert noen populasjon som har levd på din type kosthold.
At poteter ble spist i søramerika for 13000 år siden sier ingenting om den totale dietten deres.

Når det gjelder de urbefolkningene vi kjenner til i dag, så har de hatt et kosthold som består av i gjennomsnitt ca 69% animalsk og 31% vegetabilsk. Denne fordelingen varierer fra 99-1 (eskimoene) til 24-76 (Gwi).

De tallene der er basert på at de produktene var hovedbasen av kostholdet. Det tok opp omtrent alt de spiste i tillegg til 2-3 andre ingredienser. Vel som sagt les b12 boka så får du den funne sannhet. Jeg har ikke lest hele, men vet om en del som har. Med tanke på b12 nivå så varierer de vanvittig hva som er standard. Har du 150 her i Norge er det flott men det er SUPER LAVT i Asia hvor 450 er terskelen. Så det kommer helt ann på hvem du spør og hvem som sier hva.
Det aller viktigste for meg blant all denne vitamin og mineral osv. osv. diskusjonen er resultatet. Så lenge det jeg spiser og alle de som spiser slik som jeg snakker med og som har spist slik i 5-35+ år bruker ingen supplementer og de trenger ikke stresse med masse forskjellige frukter og grønnsaker. De har super blod, føler seg fantastisk og har ingen mangel sykdommer. Da må man stille spørsmål til alt dette forskjellige folk fra den andre siden hevden. Resultateter snakker MYE høyere enn noen teori.

Dette er jo en klassisk lavkarbo fronter som er veldig populær, Mark Sisson. Hvis ikke dette er supplementer så vet ikke jeg
http://primalblueprint.com/categorie...e/Supplements/
Nå dro jeg bare et eks på det første jeg fant.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat