Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Jeg har kikka på linkene du gir angående kurering av diabetes på høykarbo.
Linkene sier meg ingenting. Han lover slett ikke å kurere diabetes 1 men sier:
"While people with type 2 diabetes can often reduce (and sometimes eliminate) medications when their weight is reduced and food and exercise are better controlled, those with type 1 diabetes will always need a source of insulin. "
Kjenner du til (ikke bare et navn i ei bok eller en artikkel i et annet land på en person vi ikke en gang vet om eksisterer) en eneste diabets 1 person som har klart å vekke en død kjertel til live? Og ikke vis til en eller annen intetsigende link.
Diabetes 2 kan kureres med kosthold, og jeg kjenner personlig diabetes 2 pasienter som blir friske ved å legge over til lavkarbo.
Diabetes 1 er en autoimmun sykdom der kroppen skaper antistoffer mot bukspyttkjertelen og før eller siden dreper kroppen sin egen bukspyttkjertel.
Med en død kjertel er man avhengig av å få tilført insulin kunstig, ellers dør man.
Enkelt og greitt.
Behovet for insulinmengde kan imidlertid kontrolleres ved kostholdet, men med en død kjertel vil man aldri kunne produsere insulin selv.
Selv om man spiser så sunt bare kan, vil f.eks. en infeksjon i kroppen umiddelbart føre til at blodsukkeret stiger. Og blodsukkeret synker ikke uten insulin.
Spm diabetiker 1 selv ville jeg nok dødd på et kosthold slik du skisserer med mindre jeg tok gigantiske doser insulin for å tvinge blodsukkeret ned igjen.
Når det gjelder frukt så spiser jeg det i små mengder. Jeg kan foreksempel spise ei halv banan uten å måtte sette insulin, men der går grensen.
Jeg spiser frukt som en del av måltidene der jeg også spiser fett. Da takler kroppen bedre karbohydratene.
Skulle jeg spist meg mett på frukt, ville blodsukkeret mitt gått i taket, og jeg ville garantert ikke følt meg frisk og sunn......
Om du mot formodning skulle kunne finne et garantert bevis på at høykarbo får kroppen til å gro frem en ny og frisk kjertel, så bør jo dette fenomenet være av stor betydning f.eks. for mennesker som mister lemmer i ulykker. De kan bare spise høykarbo og så vokser det frem en ny finger
Ingen har låv å si at de kan kurere noe, kun eventuelt legene. Så nei man kan aldri hevde at man kan kurere noe. Jeg skal finne eks. på personer som har kurert diabetes 1 og 2 til deg. Gi bare litt tid til å søke rundt.
Det er veldig farlig å isolere ting som du hevder her. Jeg kan kun spise halv banan hvis ikke går alt gale. Dette betyr nødvendigvis ikke at frukt er problemet. Dette blir som å si at jeg tok en kopp kaffee med litt fløte i og dæven jeg fikk energi av det lille med fløte.
I følge Dr McDougall og høykarbo folka er grunnen til at blodsukkeret osv. går til himmelen er at du spiser for mye fett og har for mye fett i årene og systemet. Dette hindrer karbohydraten altså glukosen i å nå cellene pga fettet blokkerer dette. Som igjen fører til at glukosen bare fyker rundt i blodet og cellene som gjør at dette skaper problemet. Med andre ord, fett er problemet ikke frukten.
|