Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 15:42   #95
dydde
Sperret

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 39
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Godt å kunne holde disksjonen på et voksent nivå For å ta det siste først, så står de to frontene Graham og Carnivore fronten steilt mot hverandre. Graham mener vi har vegatarsystem, Carnivore fronten sier vi har likt system som ulven, med noen cm lengre tykktarm. Vi har ikke enzymer som kan knekke cellulosen osv osv. Graham peker på hjørnetenner, klør osv osv. *krangle, krangle*.
Maraton på 2.28 er langt under pari, det kan ikke kalles verdenstopp. Vi har elitemosjonister i Norge som løper på den tiden. På samme måte finnes det veldig store bodybuildere på lavkarbo, orientering, ultra løp, triathlon, men i verdenstoppen, altså topp 10 året rundt tror jeg hverken lavkarbo eller 80/10/10 kan fronte med noen. Ja bortsett fra Ferry da. Men han spiser kanskje renest av alle lavkarbo folk, med nesten kun økologisk kjøtt, selfisket, selvskutt, selvdyrket, selvplukket.

Jeg treffer veggen når jeg har fulle glykogenlagre, det var egentlig mitt problem. Syra knakk meg fullstendig når jeg tok drag i hoppbakker (unnarennet). Fysiologisk sett er det jo logisk at fett for meg gir bedre effekt, med tanke på at mine muskler har fått langt fler mitokondrier, så blir det en bedre effekt enn glukose. Det som gjør at fett er langsommere enn glukose, er at det må føres inn i mitokondrien av L- Carnitine. Med såpass øket mengde mitokondrier, blir den effekten borte, og siden fett gir en større mengde ATP enn glukose pr enhet, så sier det seg selv hva som funker best for meg. Fett gir heller ingen melkesyre, så det blir jo også et pluss.
Lutz har jo kurert kreft. Diabetes 2 får man jo daglig rapporter om kurerte folk. Jeg vet også om unge mennesker på diabetes 1 som ikke tar medisiner lenger, så lenge de spiser ketogent er de friske. Tydeligvis skjer det samme på 80/10/10. Kan være interessant å se hva som egentlig er optimalt, for som Dag Viljen sa på et kos møte: Denne kosten er ikke optimal, men den er det beste som finnes foreløpig.

Helt enig, på verdenstoppen har verken 80 10 10 av Graham eller lavkarbo noe å fronte med. Men når det gjelder veganer siden har de veldig mange i verdenstoppen altså 80/10/10 bare kokte versionen. Se på Carl Lewis for å nevne en, men det finnes enormt mange. Jeg kan finne dem frem etter litt leting. Men også så er det ikke å stikke under en stol at alle som er i verdenstoppen går på et høykarbo kosthold, ikke alla 80 1/ 1 men det er høykarbo. Er det bra, ikke helsemsig siden idressfolk sliter latterlig mye med helsa. Dette er jo mer standard kjøtt, fett og bare hovedmengden karbo.

Vet jeg sier hverken lavkarbo eller høykarbo er optimalt. Men det finnes samme kureringer med begge metoder. Det er det som er så fasinerende og så vanvittig merkelig. At veien skal være så latterlig "vanskelig".
Jeg synes idrett er veldig bra å måle opp mot, for uansett idrett er sunt som bare juling. Men klart toppidrett har vanvittig stor skygge side med doping og andre midler som fremmer prestasjon som er på grensa.
Men grunnen til idrett er bra å se på er at det er en MULTImilliarder industri og de er alt for hva som er bra for prestasjon. Hvis lavkarbo hadde vært det er jeg ganske sikker på de hadde brukt det.

Jeg har ikke alle svar, jeg er bare en som har prøvd begge måter å leve på å vil formidle at høykarbo er vel så like bra. For meg mye mye bedre.
Med tanke på diabetes og lavkarbo, jeg vet ikke hvordan det går gått med disse menneskene på langsikt? 5-10+ år ?
Grunnen til jeg ikke har sottet meg inn i diabetes eller noen andre "sykdommer" er pga jeg ikke har dem selv. Jeg har bare suttet meg inn i asthma og allergi, prestasjon og trening gå ned i vekt osv. Det var min grunn til min kostholdsreise.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat