Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 15:50   #101
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

VOF siste utgave (kom i posten i dag) har en større artikkel om vegetarkost som bør leses for de som er interesserte i dette temaet.
Narvesen selger VOF - om man ikke er abonnent.

Artikkelen har 42 kildehenvisninger...

Når det gjelder temaet B12:
"Vitamin B12 får vi hovedsaklig gjennom animalsk kost, men det blir ofte hevdet av vegetarianere at fermenterte (gjærede) matvarer og alger er gode kilder. Imidlertid er det slik at innholdet som er målt i ulike typer alger, for en stor del kan være såkalte korrinoider, dvs B12-analoger som ikke er biologisk aktive. Det gjelder bla for ferskvannsalgen spirulina."
Kilde: Herbert V. Vitamin B12: plant sources, requirements, and essay. American journal of Clinical Nutrition 1988; 48:852-8.

VOF anbefaler også boka "The vegetarian Myth" skrevet av Lierre Keith, som var veganer i 20 år før hans sviktende helse gjorde at han måtte endre kosthold til et mer steinalderkosthold. Keith gjennomgår vegetarianerenes moralske, politiske og helsemessige argumenter og viser at ingen av dem er holdbare.... Boka er veldokumentert og full av referanser, kanskje Dydde burde sjekke ut litt informasjon fra en med 20 års erfaring istedet for å stole blindt på sine egne 6 mnds erfaring?

Case closed for min del - jeg stoler mer på VOF sine faglig dyktige journalister når det gjelder dette enn jeg gjør en ferskis på fruktkosthold med bare 6 mnd etter seg Sorry Dydde

De kan så mye referanser de vil. Så lenge mine folk beviser resultater så betyr de referenasene og alt det andre de sier ABSOLUTT INGENTING.

B12 har du vært å sjekket deg selv kanskje? tror FÅ kjøttetere har sjekket sitt b12 nivå. Som nevnt tidligere dette har helt forskjellige høyer ut i fra hvilken land du er i. Senket B12 nivå kommer av stress, tabletter, antibiotika, sykdommer osv. osv .osv. ikke pga for lite kjøtt.

De hevder ditt og datt, så kan bare Doug Graham å de andre motbevise alt med sine blodprøver osv.

Først og fremst Lierre Keith du tuller med meg? har du hørt intervjuene hennes? det er en SKAM. Vegeterianer i 20 år.. HA HA. Skal gi deg link til youtube jeg hvor hun blir intervjuet. At hun har gitt ut bok å gir folk råd er en SKAM.
http://www.youtube.com/watch?v=FJVGOvpvkXc
Hør alt dette så forstår du bedre.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat