Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 16:35   #135
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Ja med andre ord, b12 mangel kommer ikke av kjøtt mangel for det finnes ikke akkurat flyst av vegeterianere. Jeg vet at Dr Doug Graham supplerte med b12 tabletter i 1 måned for mange mange år siden og har aldri tatt noe b12 før eller siden og har ikke b12 mangel. Igjen kan jeg bare si resultat snakker høyere enn noen teori.
Den boka du referer til virker fin den, men så lenge alt blir motbevist av resulateter i forhold til vitaminer og mineraler så går den boka ut vinduet for min del. Når folk har spist dette kostholdet i 5-35+år og ikke lider av noenting som denne boka hevder de vil gjøre da er svaret enket for min del.

http://www.drmcdougall.com/misc/2009nl/feb/starch.htm
Der har du nok av referaner nederst. Les rundt på siden også så finner du svar på alt

Leser du det folk faktisk skriver eller leser du det du skulle ønske stod der?

Den linken viser ingen referanser til populasjoner som har levd på et slikt kosthold over en lengre periode. Det står at kostholdet til enkelte folkegrupper har vært stivelses-basert, ikke at kostholdet har vært i nærheten av den fordelingen du snakker om.

Kan du bare gi meg ett, 1, eksempel på en populasjon som har levd på en slik diett. Og da mener jeg at du faktisk kommer med det eksempelet, og ikke en link der jeg må lete meg halvt i hjel for å finne noe fornuftig. Dette burde ikke være så vanskelig.

(Eksempelvis dersom jeg spurte etter en populasjon som hadde spist nesten utelukkende animalsk, så kunne du svart Eskimoene eller masaiene.)

Opprinnelig lagt inn av dydde

I følge Dr McDougall og høykarbo folka er grunnen til at blodsukkeret osv. går til himmelen er at du spiser for mye fett og har for mye fett i årene og systemet. Dette hindrer karbohydraten altså glukosen i å nå cellene pga fettet blokkerer dette. Som igjen fører til at glukosen bare fyker rundt i blodet og cellene som gjør at dette skaper problemet. Med andre ord, fett er problemet ikke frukten.

Ok, dette blir for dumt. Her fremviser du en så ekstremt liten innsikt i fysiologiske prinsipper at det rett og slett blir litt flaut å lese.

Hvis du ikke har den minste peiling på blodsukkerregulering, så sett deg for guds skyld inn i dette før du setter deg som oppgave å "informere".
Det at du fraskriver deg alt ansvar, og ber folk å gå til kilden for å stille spørsmål, sier nok. Du burde virkelig sitte med ganske mange spørsmål til MacDougal selv etterhvert, ettersom du blir informert om hvor misinformert han ser ut til å være.

Jeg går utifra at han vet utmerket godt hvordan blodsukkerregulering fungerer, og ser på det som mer sannsynlig at du har misforstått det du evt har lest av ham, for SÅ feil kan han umulig ta.

Det er også stor forskjell på å kurrere en sykdom og å bli symptomfri fra sykdommen. Når det gjelder diabetes type 1 så blir dette i veldig stor grad gjeldende. Du kan spise deg ganske symptomfri, i den grad at du regulerer blodsukkeret med maten du spiser, men du vil ikke kunne bli kvitt sykdommen, da problemet er at bukspyttkjertelen ikke fungerer.

Opprinnelig lagt inn av dydde

Ok så du mener at lavkarbo høy kjøtt kurerte b12 mangelen din? IKKE 3 måneder med B12 injeksjoner? som jeg har nevnt tidligere folk bruker kun 1 måned med B12 injeksjoner på vegetar så trenger de ikke tenke på b12 igjen.

De som er slankeoperert, og ikke kan absorbere B12, må ta en injeksjon med vitaminet en gang i mnd. Det er ikke snakk om en eneste injeksjon og så aldri mer. Dette gjelder også de som ikke spiser animalsk mat, for om du ikke får i deg vitaminet, så kan du heller ikke absorbere det.

Det er såklart ulike grader av mangeltilstander, da det er individuelle tålegrenser osv, men til syvende og sist så vil en mangeltilstand til slutt oppstå.

Når det kommer til resultater. Du snakker som om det bare er MacDougal som har gjort folk friske. Det finnes ganske mange leger med gode tall å vise til. Wolfgang Lutz f.eks. har flere titusener av pasienter på samvittigheten. Jan Kwasiniewski kurerte massevis av folk. Her i Norge har Sofie Hexeberg ganske mange pasienter som har blitt frisk fra ulike sykdomstilstander. I Sverige har legene Annika Dahlquist og Andreas Eenfeldt en del pasienter med suksesshistorier. Dette er bare eksempler, det finnes mange fler.

Til å være så opptatt av å opplyse og informere, så virker du svært lite informert selv. Kildeutvalget ditt er mildt sagt kritikkverdig, og argumentene dine henger jo ikke sammen engang.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat