Tråd: Stevia
Vis enkelt innlegg
Gammel 16-07-04, 16:37   #13
HP
Systemutvikler

HP sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 49
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Også har jeg da skrevet svar tilbake...

Sitat:

Takk Tore!

Jeg gjorde et søk på mattilsynet og fant artiklene du viser til. Kilden Mattilsynet viser til er EU's vitenskapelige råd.

Men stevia-debatten er jo noe nyansert da. I land som Japan brukes stevia i alt som søtes, inkludert CokaCola Light! I USA omsettes Stevia nå som søtstoff mens det tidligere har vært forbudt.

Mener at Dag Viljen Polyzyenski og Iver Mysterud i Mat & Helse har skrevet en lengre artikkel om Stevia. Kanskje du vil kontakte dem om du ønsker å få flere vinklinger, og ikke minst få igang en debatt om hva som kan selges som helsekost, kontra hva som kan omsettes som kunstige tilsetningsstoffer - hva bivirkninger angår?

Slik jeg har forstått logikken bak myndigheter og vitenskapelige råd så er det OK med bivirkninger så lenge de er dokumentert godt nok... *smiler*

Legger ved en link til en lengre artkkel om stevia: (Med omfattende referanser)
http://www.rain-tree.com/stevia.htm

Ønsker deg en strålende helg!

Mvh,

Hans Petter Wilhelmsen
(Lise har reist på tur)