Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 20:37   #27
Twiggy71
Juniormedlem
 
Twiggy71 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 37
Twiggy71 er på en erverdig vei

Sv: Min vei ned med lavkarbo/ketolyse

Nam, høres godt ut med horn. Synes du er flink til å variere maten.
Når jeg var hos Sofie Hexeberg noterte jeg noen stikkord mens vi pratet. Hun sa bla at vi mennesker ikke er skapt til å spise karbohydrater, og at det ikke finnes "essensielle karber". Spis mye fett fordi fett frigjør fett. Hun mente også at Fedon ikke var lavkarbo nok for de aller fleste, han var opptatt av å "tekkes" alle, mente hun. Hun var også veldig nøye med å fortelle meg at loven om energiforbrenning IKKE opphører på ketolyse / lavkarbo . Hun mente at det ikke var nødvendig for kroppen å spise mer enn mellom 1100 - 1900 kalorier om dagen avhengig av trening etc. Hun sa også at jeg ikke skulle telle kalorier, men spise små måltider. Dette var spesielt viktig om man ikke var spesielt overvektig, som jeg nevnte tidligere. Hun var også oppatt av at dette var en livsstil ,og ikke en slankeprosess. Gjør varige endringer som du kan leve med - sa hun. La søtsuget regulere inntaket av mat. Øker matlysten / søtsuget - kutt karber. Alle må finne SIN grense. Gå tilbke til <20 karber om dagen om alt stopper opp. Når alt er i "flyt" er man ikke interessert i mat på samme måte som før. ( drømmesituasjon )
Hun sa også at korn var for fugler og ikke for mennesker :-) Utrolig morsom dame med masse humor og selvironi. Hun var sylslank selv, og fortalte at hun var lege og hadde jobbet med indremedisin på sykehus. Hun ga meg ett lass med oppskrifter. Jeg spurte om hun skulle ta noen blodprøver etc for å sjekke om nyrene / leveren min tålte dette kostholdet, men det sa hun var helt unødvendig, og at selvsagt tålte jeg dette . Dette var den beste måten å bli frisk på. Hun mente bestemt at det med all den informasjonen vi nå hadde på dette området var unødvendig å være overvektig. Høres lett ut ikke sant...hehe:-)
Faktisk deltok hun i ett debattprogram på kulturhuset der jeg bor noen mnd senere, og hun debatterte mot en fyr fra nærinsdepartementet.. hehe - underholdende og morsomt. Han ble parkert på alle punkter ( synes jeg ).
Hadde en kjempebra treningsøkt i går også - men vekta ...står stille!

Twiggy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, Hexeberg Svar med sitat