Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-11, 20:45   #18
Bulldog
Gjest

Sv: Vitenskapelig basert styrketrening

Opprinnelig lagt inn av aliasdictus, her.

Poenget er vel at hver muskelgruppe får en økt pr uke, en serie. Mener du det vil være stor forskjell på om jeg kjører fem øvelser en dag, eller om jeg fordeler nøyaktig like mange reps og set på tre dager?

Ja, det vil jeg si. Å aktivisere en gang i uka eller tre er veldig forskjellige ting, da man kanskje tror man "isolerer" og trener en og en muskelgruppe, men hele systemet jobber hver gang, og sekundære muskelgrupper kobles alltid inn. Treningsprogrammet mitt f.eks. er lagt opp etter en tre-splitt, men jeg trener alle muskelgruppene hver gang (sånær som beina som får fri på fredager). Så når man trener skuldre kobles triceps inn, det samme når man trener bryst, og selvfølgelig når man trener dem direkte. Bryst aktiviseres under bryst-trening (duh), skuldertrening og ryggtrening (tøyser ikke - pectoralis jobber som faen under markløft, f.eks). Beina jobber også under markløft, etc. Skuldrene jobber nesten uansett hva man gjør, osv. Så ved å trene tre ganger i uka, så aktiviserer man oftere, og oftere er bedre, forutsatt at man klarer å hente seg inn.

Jeg er ganske begeistret for HIT-type trening, tro det eller ei, men om man tar det for langt så fungerer det ikke. Mike Mentzer beviste det, Arthur Jones beviste det, og her er da ett opplegg til som kommer til å bevise at for lav frekvens ikke fungerer.

Dorian Yates har et HIT-type opplegg som er holdbart og fungerer. http://www.bodybuilding.com/fun/dori...ek-trainer.htm

Jeg er ikke enig i alle begrunnelsene han gir, men i praksis så fungerer dette opplegget kjempebra, spesielt etter en periode med høy treningsmengde.

Ble langt dette... Håper ikke jeg sykla meg for langt bort fra tema

Svar med sitat