Trappe opp matmegden?
Jeg har holdt på med ketolyse nå i 2 måneder og har funnet meg et system for å gå ned i vekt, men desverre innholder det en periodevis faste som går ut på å ikke spise på 15 timer om dagen. Jeg går ned, men jeg innser at det jeg går ned på er gjerne bare vannet som går opp og ned og det faktumet at det blir lavkalori også ved å ikke spise. Jeg er i ketose, men jeg føler jeg svinger litt ut og inn av den og ingenting virker stabilt. For tiden går jeg ned, men jeg går opp og ned den samme kiloen og dette har jeg holdt på med i ukesvis.
Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få til et bedre system for å komme inn i ketolyse slik det skal utføres uten å måtte tenke på at 'nå kan jeg ikke spise mer for da går det utover kaloriene' eller 'jeg kan ikke spise før om 5 timer for da slutter fasten' jeg vil kunne føle meg litt friere enn det, men hver gang jeg prøver så feiler jeg, eller jeg blir skremt av vektoppgangen som gjerne følger. Jeg begynte jo i prinsippet med fasten fordi jeg kilte meg fast og vekten stoppet opp eller begynte å gå oppover. Føler jeg må utvide fasten hver dag bare for å se forskjeller på vekta og har vært oppe i 20-21 timer med faste pr døgn bare fordi vekta ikke hadde rikket seg enda og det gjør jo at jeg må gjøre det samme neste dag, hvis ikke så blir det for kort mellomrom mellom måltidene så jeg ikke rekker å forbrenne nok..
Jeg har også tatt meg selv i å la være å drikke, særlig på kvelden eller morgen før veiing, fordi jeg er redd vannet fester seg (selv om jeg vet at vann driver ut vann) eller at det utgjør et høyere tall på vekta enn nødvendig.
Nå spiser jeg 1-2 måltider pr dag og i seg selv så er ikke det ille for å være på lavkarbo, men det er da altså denne frykten for å få opp dersom jeg spiser når jeg er sulten, og jeg er veldig matsyk om kvelden og fyser på alt mulig, og jeg er begynt å blitt sulten tidlig om morgenen også, noe jeg ikke var før jeg begynte med faste. Så jeg tror den sulten kommer av at jeg vet jeg ikke får lov å spise, og da begynner fysingen, ikke fordi jeg egentlig er sulten..
Noen som har noen kloke ord eller gode tips til meg?
|