Tråd: Smashkake
Vis enkelt innlegg
Gammel 26-05-11, 21:26   #1
Mellon
Seniormedlem

Mellon sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Smashkake

Fikk denne av en venninne, tenkte den jo kunne lage lavkarbo. Har ikke testet selv enda de men, sånn tenker jeg meg den på lavkarbo:

Ingredienser:

4 eggehviter
3 dl sukker (2 dl sukrin kanskje, føler ikke en trenger så mye sukker når det blir lavkarbo)
40 ritz kjeks (bytte med 100- 150 g baconcrisp)
3 dl fløte
5 dl vaniljekrem (lavkarboversjon selvsagt)

1 pose smash-sjokolade (eller 2), gjerne Smash minis, ettersom disse er fine å ha hele på toppen av kaken! (skipper dette)

Glasur :
4 eggeplommer
3 ss sukker (3 ss sukrin)
60 g meierismør
200 g mørk kokesjokolade

Framgangsmåte:
Sett stekeovnen på 175 grader.

Ha kjeks i en pose og knus de litt med et kjevle.
Pisk eggehvitene litt og tilsett sukkeret. Pisk videre til stiv marengs. Ha de knuste kjeksene i marengsen.
Kle en langpanne med et bakepapir. Bre røren utover formen, men ikke la den dekke hele formen ca. 3/4.
Stek bunnen i ca. 15 minutter. Avkjøl bunnen helt før du pynter den.

Glasur :
Eggeplomme, sukker og margarin smeltes forsiktig sammen under omrøring. Ha deretter i sjokoladen og rør til en jevn og fin glasur.
Ha sjokoladeglasur over hele kaken. Del den i 2. Ha vaniljekremen på den ene halvdelen, legg den andre delen av kakebunnen oppå. Ha pisket krem på toppen, og pynt med Smash minis (eller knuste smash). Kan godt ha litt smash i vaniljekremen også, men da blir de raskt myke. Kaken bør pyntes samme dag som den serveres.

Har ikke endret på fremgangsmåten noe, men tenker å skipe smashen til pynt, eventuelt bruke en baconcrisp og sjokoladeblanding

Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat